Literatura polska po 1989 roku WH-FPZ-II-2-LitPols
Treści merytoryczne:
1. Religijność bez religii? Wiersze Marcina Świetlickiego
2. Poezja i historia - o wierszach Jana Polkowskiego
3. "Imago mundi" jako epos chrześcijański
4. "Dwanaście stacji" - między ironią i nostalgią
5. Poezja i malarstwo - twórczość Joanny Pollakówny
6. Poezja i muzyka - wiersze Stanisława Barańczaka i Wojciecha Kassa
7." Instalacja Idziego" - powieść idei.
8. Gry "Panny Ferbelin" z tradycją biblijną
9." Generał" - dramat polityczny?
10. "Opowiem ci o wolności" - powieść polityczna?
11. "Wyjście" - Różewicz w poszukiwaniu duchowości?
12. Pismo ciała, pismo choroby - późne wiersze Zbigniewa Herberta
13.Ostatnie wiersze Czesława Miłosza
14. Ostatnie wiersze Wisławy Szymborskiej
15. "Lala" - powieść "korzenna"?
16. "Traktat o łuskaniu fasoli" - nowoczesny epos?
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: OPIS ECTS:
- udział w zajęciach – 30 godzin
- przygotowanie do zajęć – 30 godzin
- przygotowanie prezentacji – 8 godzin
- przygotowanie pracy pisemnej – 7 godzin | W cyklu 2022/23_L: Efekty kształcenia:
EFEKTY KSZTAŁCENIA
FP2_W01; FP2_W11
Student ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont. Ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach Periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach z zakresu historii literatury polskiej lat 1989-2009 oraz ich kontekstach kulturowych.
FP2_U01; FP2_U07; FP2_U11
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie samodzielnego formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami. Student posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych.
FP2_K01
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
EFEKTY KSZTAŁCENIA
FP2_W01; FP2_W11
Student ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont. Ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach Periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach z zakresu historii literatury polskiej lat 1989-2009 oraz ich kontekstach kulturowych.
FP2_U01; FP2_U07; FP2_U11
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie samodzielnego formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami. Student posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych.
FP2_K01
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.
Kryteria oceniania
METODY OCENIANIA:
Praca pisemna.
KRYTERIA OCENIANIA:
1. Aby otrzymać ocenę bardzo dobrą student powinien zrealizować wszystkie zakładane efekty kształcenia .
2. Jeśli ma niewielkie trudności w formułowaniu problemów oraz interpretowaniu utworów literackich - otrzyma ocenę dobrą.
3. Ocenę dostateczną otrzymuje, gdy jego wiedza o kanonicznych utworach jest pełna luk, a poziom analizy i interpretacji nie przekracza umiejętności studenta pierwszego stopnia kształcenia.
4. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, gdy nie rozumie potrzeby uczenia się i rzeczywiście się nie uczy - ma niewystarczającą wiedzę o utworach i nie nabył umiejętności formułowania problemów oraz analizowania utworów.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1. Marcin Świetlicki, Nieoczywiste. Wiersze religijne według Wojciecha Bonowicza, Kraków 2007
2.Jan Polkowski, Antologia, Kraków 2013
3. Wojciech Wencel, Imago mundi, Warszawa 2005
4. Tomasz Różycki, Dwanaście stacji, Kraków 2005
5. Joanna Pollakówna, Wiersze zebrane, Mikołów 2012
6. Stanisław Barańczak, Chirurgiczna precyzja, Kraków 1998. Wojciech Kass 41, Warszawa 2009
7.Jerzy Sosnowski, Instalacja Idziego, Kraków 2009
8.Stefan Chwin, Panna Ferbelin, Gdańsk 2011
9. Jarosław Jakubowski, Generał i inne dramaty polityczne, Warszawa 2014
10. Wacław Holewiński, Opowiem ci o wolności , Poznań 2012
11. Tadeusz Różewicz, Wyjście, Wrocław 2004
12. Zbigniew Herbert, Epilog burzy, Wrocław 1998
13. Czesław Miłosz, Druga przestrzeń, Kraków 2002
14. Wisława Szymborska, Wystarczy, Kraków 2012
15. Jacek Dehnel, Lala, Warszawa 2006 i nast.
16. Wiesław Myśliwski, Traktat o łuskaniu fasoli, Kraków 2007
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: