Stylistyka WH-FPZ-II-1-Stylit
Po zaliczeniu przedmiotu studenci:
- znają podstawowe i zaawansowane terminy stylistyczne, potrafią je zdefiniować i zastosować w praktyce (podczas analizy tekstów)
- wiedzą, czym się charakteryzują różne szkoły stylistyki polskiej i światowej
- umieją wskazać funkcję badań stylistycznych na tle innych badań językoznawczych i literaturoznawczych
- umieją opisać poszczególne gatunki wypowiedzi za pomocą narzędzi reprezentujących różne szkoły stylistyczne
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont
- zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa
- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tych zakresach i kierunkach ich rozwoju
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu współczesnego językoznawstwa
- posiada pogłębione umiejętności w zakresie samodzielnego formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej
- potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin językoznawstwa, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę zjawisk językowych
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby
Opis ECTS:
-aktywne uczestnictwo w zajęciach 15 h;
-samodzielna lektura 30 h;
-przygotowanie do zajęć 30 h;
-przygotowanie testu zaliczeniowego 45 h;
-konsultacje 5 h.
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć jest weryfikowane podczas rozmów na temat wybranych zagadnień. Na zaliczenie studenci piszą test końcowy.
Literatura
J.L. Austin, 1993, Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa.
M. Balowski, S. Gajda, (red. red.), 1996, Styl a tekst, Opole.
J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, 2009, Tekstologia, Warszawa.
K. Budzyk, 1946, Zarys dziejów stylistyki teoretycznej w Polsce, w: Stylistyka teoretyczna w Polsce, red. K. Budzyk, Warszawa.
T.A. van Dijk (red.), 2001, Dyskurs jako struktura i proces, przeł. G. Grochowski, Warszawa.
T. Dobrzyńska, E. Janus (red. red.), 1983, Tekst i zdanie. Zbiór studiów, Wrocław.
T. Dobrzyńska, 1993, Tekst. Próba syntezy, Warszawa .
T. Dobrzyńska, 2003, Tekst – styl – poetyka, Kraków.
A. Furdal, 1973, Klasyfikacja odmian współczesnego języka polskiego, Wrocław.
P.H. Grice, 1977, Logika i konwersacja. tłum. J. Wajszczuk, w: Język w świetle nauki, Warszawa 1980 lub Przegląd Humanistyczny 1977 z. 7.
G. Habrajska, J. Ślósarska (Red.), 2006, Kognitywizm w poetyce i stylistyce, Kraków.
Z. Klemensiewicz, 1961, O różnych odmianach współczesnej polszczyzny, w: tegoż, W kręgu języka literackiego i artystycznego, Warszawa.
F. de Saussure, 2002, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa.
T. Skubalanka, 1990, Wprowadzenie do gramatyki stylistycznej, Lublin.
T. Skubalanka, 1995, O definicjach stylu, w: O stylu poetyckim i innych stylach języka. Studia i szkice teoretyczne, Lublin.
J. Searle, 1987, Czynności mowy, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa.
E. Tabakowska, 1995, Gramatyka i obrazowanie, Kraków.
A. Wilkoń, 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice.
M. Wojtak, 1998, Stylistyka a pragmatyka – stan i perspektywy w stylistyce polskiej, Stylistyka 7.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: