Podstawy dydaktyki WH-FPZ-II-1-PodstDyd
1. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.
2. Najważniejsze nurty myślenia o edukacji i szkole – wybór.
3. System oświaty – organizacja i funkcjonowanie.
4. Autonomia szkoły i nauczyciela w Polsce.
5. Rola i znaczenie podstawy programowej.
6. Struktura programu nauczania. Korelacje międzyprzedmiotowe.
7. Ewaluacja pracy dydaktycznej nauczyciela.
8. Szkolnictwo alternatywne.
9. Współczesne koncepcje nauczania.
10. Istota i sens nauczania. Taksonomia celów nauczania.
11. Proces nauczania – uczenia się.
12. Cele kształcenia, hierarchizacja celów kształcenia, środki dydaktyczne oraz planowanie drogi osiągania przez nauczyciela założonych celów.
13. Metody nauczania, organizacja pracy dydaktycznej.
14. Style i techniki pracy z uczniem.
15. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole masowej. Formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
16. Ocenianie w szkolnej codzienności.
17. Ocenianie wewnątrzszkolne. Ocenianie zewnętrzne.
18. Zasady tworzenia przez nauczyciela kryteriów oceniania oraz narzędzi sprawdzania uczniowskiej wiedzy i umiejętności.
19. Internet i media w procesie nauczania.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
1. Arends R. J., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994.
2. Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Kraków 2011.
3. Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2002.
4. Dylak S., Architektura wiedzy w szkole, Warszawa 2013.
5. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1998.
6. Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2012.
7. Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002.
8. Silberman M. L., Uczymy się uczyć, Gdańsk 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: