Literatura współczesna wobec literatury dawnej WH-FPZ-II-1-LiWsLiD
Podczas zajęć zajmiemy się polskim dramatem współczesnym (oraz w wybranych przypadkach poezją) w ich relacji do literatury, teatru i kultury epok dawnych. Zapoznamy się ze sztukami czołowych polskich dramatopisarzy, którzy na rożne sposoby odwoływali się w swoich utworach do tradycji antycznej, średniowiecznej, renesansowej, barokowej, romantycznej i modernistycznej. Omówmy problem tradycji literackiej, a następnie zapytamy o kształt i cel dialogu literackiego, który podejmują pisarze współcześni z twórcami epok dawnych. Zajmiemy się zarówno poetyką, jak i problematyką dzieł przywołujących różne wzory literackie zaczerpnięte z tradycji i przeniesione we współczesność. Kluczowe pojęcia, wokół których skoncentrujemy nasze analizy, to: topos i topika, mit, archetyp, karnawał, parodia, groteska, transtekstualność, intertekstualność, dialogowość, stylizacja, pamięć gatunkowa, tradycja.
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
- zna na poziomie rozszerzonym terminologię, teorie i nurty metodologiczne z zakresu literaturoznawstwa, potrafi wskazać powiązania między nimi oraz zastosować je w analizie
- zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu wiedzy o dramacie i teatrze oraz w pogłębiony sposób rozumie główne zjawiska i nurty obecne w teatrze współczesnym
- zna na poziomie rozszerzonym kanon literacki poszczególnych epok, główne kierunki analizy i interpretacji dzieł, w pogłębiony sposób rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi, zna dorobek krytyczny im poświęcony
- potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretacje złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
- jest gotów do aktywnego i świadomego inicjowania życia literackiego i naukowego oraz działań na rzecz popularyzacji wiedzy o literaturze i kulturze polskiej
Kryteria oceniania
Oceniam przygotowanie studenta do zajęć, jego aktywność na zajęciach oraz wiedzę zaprezentowaną podczas zaliczenia/egzaminu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
- Michaił Bachtin, Problem gatunków mowy, w. Estetyka twórczości słownej, tłum. D. Ulicka, Warszawa 1986, s. 348-402.
- Michaił Bachtin, Dialog-jezyk-tradycja, Warszawa 1983.
- Michaił Bachtin, Twórczość Franciszka Rabelais'go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, tłum.A. i A. Goreniowie, Kraków 1975.
- Stanisław Balbus, Zagłada gatunków, Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 6, 1999.
- Włodzimierz Bolecki, Od potworów do znaków pustych, w: Pre-teksty i teksty, Warszawa 1991.
- Marta Fik, Historia jako kostium współczesności, "Dialog" 1990, nr 6.
- Michał Głowiński: Tradycja literacka (Próba zarysowania problematyki). [w:] Problemy teorii literatury. red. H. Markiewicz,Wrocław 1987.
- Michał Głowiński, O stylizacji, w: Problemy socjologii literatury, red. J. Sławiński, Warszawa 1971
- Tomasz Gryglewicz, Groteska w sztuce polskiej XX wieku, Kraków1984.
- Henryk Markiewicz, Parodia i inne gatunki literackie, w: Nowe przekroje i zbliżenia, 1974.
- Ryszard Nycz, Intertekstualność i jej zakresy, w: teksty, gatunki, światy, w: Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Kraków 1993.
- Janusz Sławiński, Synchronia i diachronia w procesie historycznoliterackim [1967], w: Dzieło. Język. Tradycja, Warszawa 1974.
- Jacek Wachowski, Dramat-mit-tradycja. O intertekstualności w polskiej dramaturgii współczesnej, Poznań 1993.
- Wskazane wstępy historycznoliterackie do wyboru dramatów i poezji omawianych autorów.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
brak |
W cyklu 2023/24_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: