Literatura powszechna WH-FPZ-II-1-LiPowsz
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z literaturą powszechną jako kontekstem literatury polskiej. Szczególnie istotna będzie tutaj refleksja nad zagadnieniem światowej prozy i jej przemianami w toku dziejów literatury światowej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – student zna na poziomie rozszerzonym kanon literacki z zakresu prozy światowej i potrafi go skonfrontować z utworami z literatury polskiej; w pogłębiony sposób rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi;
W 2- student zna główne kierunki analizy i interpretacji dzieł literackich;
U 1 – student potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretacje złożonego dzieła, uwzględniając konteksty literatury polskiej;
K 1 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu;
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą: student wymienia i omawia najważniejsze powieści z kręgu literatury światowej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy i zmiany w tematyczne i formalne. Student sprawnie formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł. Student będzie sprawnie dokonywał historycznoliterackiej kontekstualizacji utworów z kręgu literatury powieściowej. Student zna wszystkie ważniejsze dzieła i twórców światowej prozy.
Na ocenę dobrą: student wymienia i omawia większość powieści z kręgu literatury światowej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy i zmiany w tematyczne i formalne. Student potrafi sformułować poprawne opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł. Student potrafi umieścić dzieło z kręgu literatury powieściowej w kontekście historycznoliterackim. Student zna większość ważniejszych dzieł i twórców światowej prozy.
Na ocenę dostateczną: student wymienia i omawia podstawowe powieści z kręgu literatury powieściowej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy utworów. Student potrafi umieścić dzieło z kręgu literatury powieściowej w najbliższym kontekście historycznoliterackim. Student zna najważniejsze dzieł i twórców światowej prozy.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podmiotowa:
Pieśń o Rolandzie. Tłum. T. Boy-Żeleński
U. W. Cutler, O królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu, tłum. F. Kruszewska
G. Boccaccio, Dekameron
M. Cervantes, Don Kichot
H. Fielding, Przygody Toma Jonesa
J. J. Rousseau, Julia czyli Nowa Heloiza
M. G. Lewis, Mnich
J. W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera
W. Scott, Rob Roy
H. Balzac, Ojciec Goriot
Ch. Dickens, Oliver Twist
F. Dostojewski, Idiota
N. Hawthorne, Szkarłatna litera
K. Hamsun, Głód
T. Mann, Buddenbrookowie
F. Kafka, Proces
Literatura przedmiotowa:
E. Auberach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, t. 2, Warszawa 1968;
M. Bachtin, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa 1970;
Historia literatury francuskiej, red. K. Dybel, B. Marczuk, J. Prokop, Warszawa 2007
Historia literatury światowej, t. 1 - 10, red. M. Szulc, Warszawa 2005
A. Z. Makowiecki, Słownik postaci literackich. Literatura powszechna, Warszawa 2004
A. Maurois, Prometeusz, czyli życie Balzaka, Warszawa 1983
P. Mroczkowski, Historia literatury angielskiej: zarys, Wrocław 1999
B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej: od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002
V. Nabokov, Wykłady o literaturze, Warszawa 2001 [i kolejne edycje];
Od realizmu do preekspresjonizmu, pod red. G. Matuszek, Kraków 2001,
P. Van Tieghem, Główne doktryny literackie we Francji, Warszawa 1971;
S. Helsztyński, Od Fieldinga do Steinbecka, Warszawa 1948;
J. Tomkowski, Dzieje literatury powszechnej, Warszawa 2008Historia literatury światowej, t. 1 - 10, red. M. Szulc, Warszawa 2005
W kanonie prozy amerykańskiej, t. 1, Od Nathaniela Hawthorne’a do Joyce Carol Oates, red. L. Aleksandrowicz-Pędich, Warszawa 2007
I. Watt, Narodziny powieści. Studia o Defoe, Richardsonie i Fieldingu, przeł. A. Kreczmar, Warszawa 1973;
K. Żaboklicki, Historia literatury włoskiej, Warszawa 2008
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podmiotowa: Literatura przedmiotowa: |
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
Udział w zajęciach w drugim semestrze zależy od zaliczenia pierwszego semestru. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: