Dialektologia WH-FPZ-II-1-Dialekto
Cele przedmiotu: Poznanie dialektów wchodzących w skład języka narodowego, ich charakterystyki językowej na tle kultury ludowej. Umiejętność rozpoznawania dialektów na podstawie charakterystycznych dla danego regionu cech fonetycznych, rozpoznawanie innowacji i cech archaicznych. Bezpośrednia obserwacja procesów rozwojowych, jakim podlega język, ekspansji lub cofania się poszczególnych zjawisk językowych. Podstawowym celem zajęć z dialektologii jest rozwinięcie świadomości, iż język jest organem żywym, stale rozwijającym się, zróżnicowanym terytorialnie, mimo unifikacyjnego wpływu normy i mediów.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
EU1 - student rozpoznaje i opisuje zróżnicowanie dialektalne polszczyzny współczesnej,
EU2 - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami z zakresu dialektologii opisowej,
EU3 - potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę językową tekstu gwarowego,
EU4 - jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy dialektologicznej, konfrontowania jej z najnowszymi opracowaniami naukowymi, zasięgania opinii ekspertów na ten temat.
Kryteria oceniania
Na ocenę dostateczną:
objaśnia podstawowe terminy z zakresu dialektologii, wymienia metody badań dialektologicznych, wymienia główne dialekty, zna status językowy kaszubszczyzny, opisuje cechy językowe poszczególnych dialektów i podaje przykłady, zna zasady zapisu tekstów gwarowych, czyta teksty zapisane fonetycznie, umie wymienić cechy dialektu jako terytorialnej odmiany polszczyzny, ma świadomość przemian zachodzących na obszarach wiejskich; konfrontuje swoją wiedzę na temat dialektów z opracowaniami naukowymi i opiniami ekspertów
Na ocenę dobrą:
objaśnia podstawowe terminy z zakresu dialektologii i podaje przykłady, wymienia i opisuje metody badań dialektologicznych, wymienia i charakteryzuje szkoły dialektologiczne, wymienia główne dialekty, opisuje cechy językowe poszczególnych dialektów, rozpoznaje te cechy w wybranych tekstach, zna zasady zapisu tekstów gwarowych, czyta teksty zapisane fonetycznie, zapisuje tekst gwarowy (dopuszczalne niewielkie błędy), zna status językowy kaszubszczyzny, wymienia cechy dialektu w kontekście literackiej odmiany języka, ma świadomość przemian zachodzących na obszarach wiejskich i potrafi je opisać, ma świadomość roli gwar w tworzeniu lokalnych wspólnot; konfrontuje swoją wiedzę na temat dialektów z opracowaniami naukowymi i opiniami ekspertów
Na ocenę bardzo dobrą:
objaśnia podstawowe terminy z zakresu dialektologii, podaje przykłady, umie zastosować terminologię w opisie językoznawczym; wymienia, opisuje i rozpoznaje zastosowane metody badań dialektologicznych, prezentuje twórcę dialektologii, wymienia i charakteryzuje szkoły dialektologiczne, wskazuje przedstawicieli; wymienia główne dialekty, opisuje cechy językowe poszczególnych dialektów, na podstawie cech językowych rozpoznaje, do jakiego dialektu należy zakwalifikować tekst; zna zasady zapisu tekstów gwarowych, czyta teksty zapisane fonetycznie, zapisuje tekst gwarowy, zna status językowy kaszubszczyzny; porównuje cechy dialektu i języka ogólnego; ma świadomość przemian zachodzących na obszarach wiejskich i potrafi je opisać, wie, jaki mają wpływ na mowę ludności wsi, ma świadomość, że gwary są czynnikiem kulturotwórczym i socjotwórczym; konfrontuje swoją wiedzę na temat dialektów z opracowaniami naukowymi i opiniami ekspertów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: