Wiedza o kulturze WH-FPZ-I-3-WiedzoKul
Treści merytoryczne:
Współczesne konwencje kulturowe – ich geneza i przemiany. Wzrastanie w kulturze i jednoczesne jej kształtowanie. Współistnienie wielu kultur – wzajemne ich przenikanie i etnocentryzm. Człowiek i zbiorowość – kultura jako wyznacznik tożsamości społecznej. Rola i znaczenie poszczególnych elementów tradycji kulturowej. Modernizacja i tradycja kultury.
Metody oceny:
Colloquium ustne.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP1_W04 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z
zakresu wiedzy o kulturze. Efekt przedmiotowy: wymienia i rozumie kategorie antropologiczne
FP1_W08 ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową, wiedzę o kulturze. Efekt przedmiotowy: opisuje zjawiska kulturowe.
FP1_W10 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii Polski,
uwzględniającą najnowsze badania historyczne, oraz zna jej wpływ na rozwój kultury, zwłaszcza na rozwój języka i literatury polskiej. Efekt przedmiotowy: definiuje zjawiska kulturowe i ujęciu diachronicznym.
FP1_W13 ma uporządkowaną wiedzę o związkach współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską i arcydziełami literatury
Światowej. Efekt przedmiotowy: Wymienia antecedencje zjawisk kulturowych.
FP1_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać
informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Efekt przedmiotowy: Interpretuje zjawiska kulturowe dobierając właściwy im język.
FP1_U02 posiada podstawowe umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań
w sposób zgodny z normami języka polskiego. Efekt przedmiotowy: Umie werbalizować swoje analizy wykorzystując język wiedzy o kulturze.
FP1_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy . Efekt przedmiotowy: Umie określić swoje uczestnictwo w kulturze.
FP1_K07 uczestniczy w życiu kulturalnym, odpowiedzialnie korzystając z mediów tradycyjnych i elektronicznych ze świadomością wartości tradycji literackiej i językowej jako dobra wspólnego. Efekt przedmiotowy: Wykorzystuje nowe środki komunikacji i potrafi je zinterpretować w kontekście kultury.
OPIS ECTS - 2 pkt
Udział w ćwiczeniach - 30h
Przygotowanie do ćwiczeń - 20h
Przygotowanie pracy końcowej - 10h
Kryteria oceniania
FP1_W04 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z
zakresu wiedzy o kulturze. Efekt przedmiotowy: wymienia i rozumie kategorie antropologiczne. Niedostateczny: Student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. Dostateczny: Wymienia kategorie antropologiczne. Dobry: Posługuje się kategoriami antropologicznymi w odniesieniu do kultury. B. Dobry: Używa kategorii antropologicznych do opisu zjawisk kulturowych.
FP1_W08 ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową, wiedzę o kulturze. Efekt przedmiotowy: opisuje zjawiska kulturowe. Niedostateczny: Nie wypełnia kryteriów na ocenę dostateczną. Dostateczny: Definiuje i opisuje zjawiska kultury współczesnej. Dobry: Zjawiska kulturowe pokazuje w perspektywie komparatystycznej. B. Dobry: Zna przykłady innych kultur opisane w literaturze.
FP1_W10 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii Polski,
uwzględniającą najnowsze badania historyczne, oraz zna jej wpływ na rozwój kultury, zwłaszcza na rozwój języka i literatury polskiej. Efekt przedmiotowy: definiuje zjawiska kulturowe i ujęciu diachronicznym. Niedostateczny: Nie wypełnia kryteriów na ocenę dostateczną. Dostateczny: Omawia normę kulturową w kontekście diachronicznym. Dobry: Definiuje kontekst diachroniczny i go interpretuje. B. Dobry: Definiuje genezę i diachronię norm kulturowych.
FP1_W13 ma uporządkowaną wiedzę o związkach współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską i arcydziełami literatury
Światowej. Efekt przedmiotowy: Wymienia antecedencje zjawisk kulturowych. Niedostateczny: Nie wypełnia kryteriów na ocenę dostateczną. Dostateczny: Umie podać przykłady zjawisk kulturowych w literaturze. Dobry. Umie interpretować przykłady literackie i kulturowe w kontekście wiedzy o kulturze. B. Dobry: Umie określić swoje uczestnictwo w kulturze poprzez analizę tekstów literackich.
FP1_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać
informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Efekt przedmiotowy: Interpretuje zjawiska kulturowe dobierając właściwy im język. Niedostateczny: Nie wypełnia kryteriów na dostateczny. Dostateczny: Potrafi wykorzystywać nowoczesne media elektroniczne. Dobry: Dostrzega antecedencje nowoczesnych norm kulturowych. B. Dobry: Umie selekcjonować informacje według języków komunikacji.
FP1_U02 posiada podstawowe umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań
w sposób zgodny z normami języka polskiego. Efekt przedmiotowy: Umie werbalizować swoje analizy wykorzystując język wiedzy o kulturze. Niedostateczny: Nie wypełnia kryteriów na dostateczny. Dostateczny: Używa terminologii wiedzy o kulturze. Dobry: Używa terminologii wiedzy o kulturze odwołując się do literatury. B. Dobry: Zna teorie antropologiczne i wykorzystuje je.
FP1_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy . Efekt przedmiotowy: Umie określić swoje uczestnictwo w kulturze. Niedostateczny: Nie wypełnia kryteriów na dostateczną. Dostateczny: Umie zdefiniować współczesne normy kulturowe. Dobry: Zna kategorie zmiany norm kulturowych. B. Dobry: Traktuje kulturę według kategorii tekstowych.
FP1_K07 uczestniczy w życiu kulturalnym, odpowiedzialnie korzystając z mediów tradycyjnych i elektronicznych ze świadomością wartości tradycji literackiej i językowej jako dobra wspólnego. Efekt przedmiotowy: Wykorzystuje nowe środki komunikacji i potrafi je zinterpretować w kontekście kultury. Niedostateczny: Nie wypełnia kryteriów na dostateczny. Dostateczny: wymienia zjawiska kulturowe w mediach elektronicznych. Dobry: Definiuje normy kulturowe i umie je określić w komunikacji medialnej. B. Dobry: Opisuje normy kulturowe dostosowując język wiedzy o kulturze do języków mediów.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Antropologia kultury, oprac. G. Godlewski i in., red. A. Mencwel, Warszawa 2005.
Antropologia słowa, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, red. G. Godlewski, Warszawa 2003.
Antropologia ciała, oprac. A. Chałupnik i in., red. M. Szpakowska, Warszawa 2008.
Antropologia widowisk, oprac. A. Chałupnik i in., red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2005.
C. Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Warszawa 1970; M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, Warszawa 2007; Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991; Tekst ustny. Texte orale, red. M. Abramowicz, J. Bartmiński, Wrocław 1989; L. Kołakowski, Obecność mitu, Warszawa 1966; P. Ariès, Człowiek i śmierć, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1989; W. J. Ong, Oralność i piśmienność, przeł. J. Japola, Lublin 1992; E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. i P. Śpiewak, Warszawa 2000; M. Golka, Mit jako zwornik kultury i polityki, [w:] Mity: historia i struktura mistyfikacji, red. Z. Drozdowicz, Poznań 1997; J. Tokarska-Bakir, Obraz osobliwy: hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych. Wielkie opowieści, Kraków 2000; M. Eliade, Sacrum, mit, historia, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1993.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: