Seminarium licencjackie WH-FPZ-I-3-SemLic
Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej, pod kierunkiem opiekuna naukowego. Poznanie podstawowych form i sposobów kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej, rozwijanie i ugruntowywanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliograficznych, sporządzania bibliografii podmiotowej i przedmiotowej, umiejętność edytorskiego opracowania tekstu naukowego, umiejętność wykorzystywanie źródeł naukowych, znajomość zasad cytowania, umiejętność redagowania przypisów i indeksów. Nabycie umiejętności samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich selekcjonowania dla potrzeb pracy licencjackiej. Podstawowe umiejętności dotyczące konstruowania wywodu naukowego: stawiania tezy, prowadzenia myśli, dowodzenia.
PROPONOWANA TEMATYKA PRAC LICENCJACKICH Z ZAKRESU JĘZYKOZNAWSTWA:
1. Opis wybranych elementów językowego obrazu świata: metafora kognitywna; stereotyp językowy; semantyka kognitywna (prototypy i kategorie semantyczne);
2. Wybrane zagadnienia z historii polskiego językoznawstwa: przedstawienie i interpretacja wybranych zagadnień naukowych podejmowanych przez lingwistów polskich przełomu XIX i XX wieku (np. język a psychika; społeczny aspekt działalności językowej; język a poznanie; język a rzeczywistość).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: |
Efekty kształcenia
FP1_W18
FP1_W21
FP1_U04
FP1_K03
FP1_K04
Punktacja ECTS - 12 punktów
Udział w zajęciach – 30 godz.
Przygotowanie do zajęć – 30 godz.
Prowadzenie dodatkowej kwerendy – 20 godz.
Prowadzenie badań – 30 godz.
Pisanie pracy licencjackiej – 100 godz.
Przygotowanie do obrony pracy licencjackiej – 90 godz.
Kryteria oceniania
Zaliczenie seminarium po semestrze zimowym otrzymuje student, który przedstawi wstęp oraz część teoretyczną pracy licencjackiej, jak również szczegółowy konspekt części materiałowej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1.Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
2. Jolanta Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001.
3. Elżbieta Wierzbicka, Adam Wolański, Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008.
Literatura podstawowa związana z problematyką seminariów:
1. G. Kleiber, Semantyk prototypu. Kategorie i znaczenie leksykalne, Kraków 2003
2. G. Lakoff, M. Johnson: Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988
3. J. R. Taylor, Kategoryzacja w języku, Kraków 2001
4. R. Tokarski, Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin 2013
5. A. Wierzbicka, Uniwersalia ugruntowane empirycznie, [w:] Teksty Drugie, 1-2, 2001.
6. Język a kultura 4, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wrocław 1991.
7. Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1990.
8. Kognitywne podstawy językoznawstwa, pod red. E. Tabakowskiej, Kraków 2001
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: