Seminarium licencjackie WH-FPZ-I-3-SeLic
Celem przedmiotu zapoznanie studenta z tematyką, której dotyczy seminarium oraz systematyczne pogłębianie przez niego wiedzy związanej z tematem przygotowywanej pracy dyplomowej. Zapoznanie studenta z podstawami metodologii i warsztatu badań literaturoznawczych lub – w zależności od profilu seminarium - językoznawczych w tym metod samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich doboru dla potrzeb pracy licencjackiej. Doskonalenie umiejętności przygotowywania dłuższych prac pisemnych, m.in. ustalania stanu badań, gromadzenia i selekcji materiałów, porządkowania ich pod kątem opracowywanego tematu, sporządzania bibliografii podmiotowej i przedmiotowej, edytorskiego opracowania tekstu naukowego. Rozwijanie i pogłębianie umiejętności prezentacji własnych ustaleń badawczych oraz podejmowania konstruktywnej dyskusji na ich temat. Doskonalenie umiejętności pracy w grupie.
W cyklu 2021/22_L:
Zajęcia będą dotyczyły problematyki poruszanej w pracach licencjackich. Słowniki antroponimów Kazimierza Rymuta ukazują przekształcone w procesie onimizacji i proprializacji dawne określenia charakteryzujące i identyfikujące, które stały się podstawami nazwisk współcześnie w Polsce używanych. W tej grupie mogą wystąpić formy z cechami gwarowymi, typowe dla języka mieszkańców danego regionu, np. w Warszawie będą to Pigułoszczak czy Piskorszczak. Formy nazwisk podlegają ściśle określonym normom językowym. Gwarowa warszawska leksyka, zwłaszcza w języku potocznym, była przedmiotem badań uznanych językoznawców, np. Bronisława Wieczorkiewicza. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Student otrzymuje zaliczenie, jeżeli:
-zna podstawową terminologię, teorie i nurty metodologiczne z zakresu językoznawstwa;
- zna podstawowe normy etyki, w tym etyki autorskiej, zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej oraz dobre praktyki życia akademickiego;
-potrafi formułować problemy badawcze przygotowywanej pracy licencjackiej oraz referować literaturę przedmiotu; dobrać narzędzia i metody badawcze;
- umie sprawnie merytorycznie uzasadniać swoje stanowisko, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów i formułować wnioski;
- potrafi poprawnie opracować wyniki własnych badań oraz zaprezentować je w postaci pracy pisemnej oraz wystąpienia ustnego w języku polskim;
- potrafi, kierując się wskazówkami naukowego opiekuna, planować i organizować indywidualną pracę badawczą;
- jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz do prawidłowego identyfikowania dylematów zawodu filologa.
Za udział w IV semestrze seminarium Student może otrzymać 4,5 pkt. ECTS:
30 godzin - udział w zajęciach;
90 godzin - pisanie pracy licencjackiej;
10 godzin - przygotowanie do egzaminu;
| W cyklu 2022/23_L: Semestr 5:
uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin
własna praca nad literaturą przedmiotu – 30 godzin
Pisanie i redakcja pracy – 30 godzin
Razem: 90 godzin = 3 ECTS.
Semestr 6:
uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin
przygotowanie finalnej wersji pracy licencjackiej – 60 godzin
Razem: 90 godzin = 3 ECTS. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
-zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu przygotowywanej pracy licencjackiej;
- ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu
przygotowywanej pracy licencjackiej;
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych;
- umie, kierując się wskazówkami naukowego opiekuna, w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe i rozwijać kompetencje badawcze; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi zgodnie ze studiowanymi specjalnościami, by przygotować typowe prace pisemne w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem
podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych;
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy;
- ma świadomość roli wiedzy o kulturze i języku w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Kryteria oceniania
Złożenie pracy dyplomowej jest warunkiem otrzymania zaliczenia.
Student otrzymuje zaliczenie, jeżeli:
-zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu przygotowywanej pracy licencjackiej;
- ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu
przygotowywanej pracy licencjackiej;
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych;
- umie, kierując się wskazówkami naukowego opiekuna, w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe i rozwijać kompetencje badawcze; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi zgodnie ze studiowanymi specjalnościami, by przygotować typowe prace pisemne w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem
podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych;
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy;
- ma świadomość roli wiedzy o kulturze i języku w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Literatura
Właściwa dla każdej grupy seminaryjnej.
W cyklu 2021/22_L:
Bajerowa I., 1980, Wpływ techniki na ewolucję języka polskiego, Kraków. |
W cyklu 2022/23_L:
Właściwa dla każdej grupy seminaryjnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: