Przygotowanie publikacji współczesnej WH-FPZ-I-3-PrzPubWsp
Student dowiaduje się o kolejnych etapach pracy nad publikacją i umiejętnościach potrzebnych do jej przygotowania.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
FP1e_W05
Zna i rozumie podstawową terminologię edytorstwa naukowego oraz współczesnego edytorstwa praktycznego
FP1e_W09
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego: jego historii, osiągnięć i kierunków rozwoju - na poziomie podstawowym.
FP1e_W18
Ma uporządkowana wiedzę obejmującą wybrane, najważniejsze teorie i nurty metodologiczne związane z edytorstwem naukowym (teksty z różnych epok), praktycznym edytorstwem współczesnym oraz wiedzą o książce. Zna podstawowe zagadnienia z zakresu współczesnych technologii publikowania i umie je powiązać z zasadami pracy edytorskiej.
Umiejętności
FP1e_U06
Na poziomie podstawowym potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin: literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz innych, których znajomość jest niezbędna przy opracowaniu zarówno tekstów autorów żyjących, jak i dzieł dawniejszych.
Potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi Potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym krytykę tekstu w odniesieniu do nieskomplikowanych dzieł literatury dawniejszej (XVI-XX wiek)
Potrafi zastosować w praktyce wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym
Kompetencje społeczne
FP1e_K02
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role związane z procesem redagowania tekstu, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
FP1e_K04
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu edytora, wydawcy, redaktora
15 godzin - udział w zajęciach
15 godzin - przygotowanie prac zaliczeniowych
5 godzin - konsultacje
10 godzin - przygotowanie do zajęć
razem: 45 godzin = 1,5 pkt ECTS
Kryteria oceniania
ocena aktywności na zajęciach, pracy zaliczeniowej (przygotowanie do składu fragmentu publikacji) i testu zaliczeniowego; możliwość przygotowania referatu
Na ocenę niedostateczna:
- student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
Na ocenę dostateczną:
- student będzie uczestniczył w zajęciach
- student wykona zleconą pracę zaliczeniową
- student zaliczy test końcowy
- student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu pracy redaktora: zna podstawową terminologię z zakresu warsztatu redaktora, dotyczącą prawa autorskiego, opracowania redakcyjnego tekstu, fotoedycji, opracowania graficznego i składu itd.
- student wymieni i opisze podstawowe zadania redaktora w pracy nad publikacją współczesną
- potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami
w pracy redaktora
- potrafi współdziałać i pracować w grupie nad zadaniem redakcyjnym, kierując się wskazówkami prowadzącego zajęcia
Na ocenę dobrą:
- student będzie aktywnie uczestniczył w zajęciach
- student wykona zleconą pracę zaliczeniową na dobrym poziomie
- student zaliczy test końcowy na dobrym poziomie
- student definiuje i stosuje we właściwym kontekście podstawowe pojęcia z zakresu pracy redaktora
- student ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu
warsztatu redaktora, rozróżni i scharakteryzuje poszczególne etapy pracy nad publikacją współczesną
- student wykona w stopniu zadowalającym podstawowe zadania redaktora w pracy nad publikacją współczesną
- potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami
w pracy redaktora
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji
określonego przez siebie lub innych zadania w obszarze pracy redakcyjnej
Na ocenę bardzo dobrą:
- student będzie aktywnie uczestniczył w zajęciach
- student wykona zleconą pracę zaliczeniową na bardzo dobrym poziomie
- student zaliczy test końcowy na bardzo dobrym poziomie
- student definiuje i stosuje we właściwym kontekście pojęcia z zakresu pracy redaktora
- student ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu
warsztatu redaktora, rozróżni i scharakteryzuje poszczególne etapy pracy nad publikacją współczesną
- zna podstawowe normy etyki, w tym etyki autorskiej
(zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej)
oraz związaną z nią terminologię
- student wykona w stopniu bardzo dobrym zadania redaktora w pracy nad publikacją współczesną
- potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami
w pracy redaktora
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające
z wykonywania zawodu redaktora w różnego typu wydawnictwach
Literatura
- A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008
- Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: