Przygotowanie publikacji współczesnej WH-FPZ-I-3-PrzPuWs
Tematy:
I — Czy „nowoczesnemu” redaktorowi wypada jeszcze używać ołówka i gumki? Ćwiczenia praktyczne (cz. 1)
II — Wypada, ale na ogół ich nie używa. Ćwiczenia praktyczne (cz. 2)
III — Jak poszukiwać ilustracji? Ćwiczenia praktyczne (cz. 3)
IV — Skutecznie — i najlepiej, żeby były za darmo. Ćwiczenia praktyczne (cz. 4)
V — Czy korektę można robić na ekranie? Ćwiczenia praktyczne (cz. 5)
VI — Można, ale łamacze tego nienawidzą. Ćwiczenia praktyczne (cz. 6)
VII — „Czy to mu się nie przełamie?”. Ćwiczenia praktyczne (cz. 7)
VIII — „Przełamie się, ale trudno — poradzi sobie”. Ćwiczenia praktyczne (cz. 8)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP1e_W05 (Student zna i rozumie podstawową terminologię edytorstwa naukowego oraz współczesnego edytorstwa praktycznego);
FP1e_W09 (ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym; ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego: jego historii, osiągnięć i kierunków rozwoju — na poziomie podstawowym);
FP1e_W18 (ma uporządkowaną wiedzę obejmującą wybrane, najważniejsze teorie i nurty metodologiczne związane z edytorstwem naukowym — teksty z różnych epok, praktycznym edytorstwem współczesnym oraz wiedzą o książce; zna podstawowe zagadnienia z zakresu współczesnych technologii publikowania i umie je powiązać z zasadami pracy edytorskiej);
FP1e_U06 (na poziomie podstawowym potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin: literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz innych, których znajomość jest niezbędna przy opracowaniu zarówno tekstów autorów żyjących, jak i dzieł dawniejszych; potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi; potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym krytykę tekstu w odniesieniu do nieskomplikowanych dzieł literatury dawniejszej (XVI—XX wiek); potrafi zastosować w praktyce wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym);
FP1e_K02 (potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role związane z procesem redagowania tekstu, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego);
FP1e_K04 (prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu edytora, wydawcy, redaktora).
Kryteria oceniania
TRZY GŁÓWNE WARUNKI ZALICZENIA:
1) obecność – bez konsekwencji zajęcia można opuścić cztery razy; nieobecność na nich nie oznacza jednak zwolnienia z wykonania przewidzianych za każdym razem prac redakcyjno-korektorskich (i innych przewidzianych w programie prac); w erze tzw. pandemii za „obecność” na zajęciach zmuszeni jesteśmy uznać nasze uczestnictwo w spotkaniach „zdalnych” na platformie MS Teams;
2) wykonywanie bieżących prac redakcyjno-korektorskich (i innych) na zajęciach; uwaga: w erze tzw. pandemii zredagowane fragmenty należy przesyłać prowadzącemu na adres: j.falkowski@uksw.edu.pl;
3) aktywność podczas zajęć.
Literatura
Podstawowe słowniki:
Jan Grzenia, Słownik nazw własnych, wyd. 2 popr., Warszawa 2002; Piotr Müldner-Nieckowski, Wielki słownik frazeologiczny języka polskiego. Wyrażenia, zwroty, frazy, Warszawa 2004; Nowy słownik ortograficzny, oprac. zasad pisowni i interpunkcji polskiej prof. Edward Polański, Warszawa 1999; Nowy słownik poprawnej polszczyzny PWN, pod red. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2002.
Podstawowe strony internetowe:
http://sjp.pwn.pl/poradnia;
https://www.synonimy.pl/; https://synonim.net.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: