Historia literatury polskiej-1918-1989 - wykład WH-FPZ-I-3-HLP-WsW
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajY72RGrPzIlQtkHOqDLzusPNxXQ5F0FaM6YY8_WHD_E1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bcc78946-3062-43cd-a2ea-1a75ce6d77e1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3anvYFbJvOLZS-DGS-5EGM3jjP2Dm4UklXK47F671Lf_M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f173216d-b07f-4ffe-bf62-6eabb762e63f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
Zaznajomienie studenta z wybranymi utworami współczesnej literatury polskiej, powstałymi i wydanymi w okresie od 1918 do 1989 roku (w semestrze zimowym z międzywojnia i lat wojny i okupacji, w semestrze letnim z lat 1945-1989)). Pokazanie ich na tle epoki, prądów literackich itp. Student doskonali sztukę interpretacji, otwartego myślenia, umiejętność porównywania faktów literackich, dialogiczność sądów i wniosków zamiast arbitralności i encyklopedyzmu – mechanicznej metody zdobywania wiedzy.
W cyklu 2021/22_L:
Celem wykładu jest zaprezentowanie historii literatury polskiej doby współczesnej poprzez omówienie najważniejszych tematów i zjawisk literackich XX i XXI wieku, tj. od początku Dwudziestolecia międzywojennego do chwili obecnej. Na wykładzie obok twórczości najważniejszych pisarzy współczesnych omawiane są najbardziej znaczące wydarzenia literackie, dominujące kierunki i zjawiska artystyczne, manifesty i programy literackie. Przedmiotem wykładu jest twórczość reprezentująca wszystkie gatunki literackie. Pod uwagę brana jest także szeroko rozumiana refleksja nad literaturą (krytyka i badania literackie) doby współczesnej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: OPIS ECTS:
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć - 40 godz.
przygotowanie do egzaminu - 40 godz.
----------------
Suma godzin 110/30 godzin = 4 ECTS | W cyklu 2022/23_L: OPIS ECTS:
udział w zajęciach (w semestrze zimowym i letnim) - 30 godz.
przygotowanie do zajęć - 40 godz.
przygotowanie do egzaminu - 40 godz.
----------------
Suma godzin 110/30 godzin = 3 ECTS | W cyklu 2023/24_L: OPIS ECTS:
udział w zajęciach (w semestrze zimowym i letnim) - 30 godz.
przygotowanie do zajęć - 40 godz.
przygotowanie do egzaminu - 40 godz.
----------------
Suma godzin 110/30 godzin = 4 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
FP1_W08 - student ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową, wiedzę o kulturze.
FP1_U03 - student umie, kierując się wskazówkami naukowego opiekuna, w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe i rozwijać kompetencje społeczne.
FP1_K01 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie.
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA
Bardzo dobrą ocenę (5) uzyskuje student, który:
- ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej. Ma bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dziełach literackich kanonicznych dla lat 1945-1989 oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.
- posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego. Bardzo dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, bardzo dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada bardzo dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków.
- student ma bardzo dobrą świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
Dobrą ocenę (4) uzyskuje student, który:
- ma dobrze uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej. Ma dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dziełach literackich kanonicznych dla lat 1945-1989 oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.
- posiada dobre umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego. Dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków.
- ma dobrą świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
Dostateczną ocenę (3) uzyskuje student, który:
- ma dostatecznie uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej. Ma dostatecznie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dziełach literackich kanonicznych dla lat 1945-1989 oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.
- posiada dostateczne umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego. Dostatecznie potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, dostatecznie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada dostateczną umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków.
- ma dostateczną świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
Literatura
Lata 1918-1945
Literatura podmiotowa:
Witold Gombrowicz, opowiadania z „Pamiętnika z okresu dojrzewania”: „Zbrodnia z premedytacją” i „Biesiada u hrabiny Kotłubaj”; Bolesław Leśmian, wiersze wybrane: „Ballada bezludna” i „W malinowym chruśniaku”; Bruno Schulz, wybrane opowiadania: „Pan”, „Ptaki”, „Manekiny"; Stanisław Ignacy Witkiewicz, „Pożegnanie jesieni”; Tadeusz Peiper, „Nowe usta” (szkic programowy); Julian Przyboś, wybrane wiersze: „Gmachy”, „Z Tatr”, „Notre-Dame”; Czesław Miłosz, wybrane wiersze (z tomu „Trzy zimy”): „Obłoki”, „Pieśń”, „Wieczorem wiatr”; Józef Czechowicz, wybrane wiersze: „Ballada z tamtej strony”, „Przeczucia”, „Żal”; Krzysztof Kamil Baczyński, wybrane wiersze: „Ciemna miłość”, „Młot”, „Róża świata”; Tadeusz Gajcy, tytułowy poemat z tomu „Widma” (1943).
Opracowania:
J. Kwiatkowski, „Dwudziestolecie międzywojenne” (dowolne wydanie);
J. Święch, „Literatura polska w latach II wojny światowej” (dowolne wydanie).
J. Błoński, „Forma, śmiech i rzeczy ostateczne. Studia o Gombrowiczu”, Kraków 1994; „Studia o Leśmianie”, red. M. Głowiński i J. Sławiński, Warszawa 1971; J. Jarzębski, „Sen o >złotym wieku<”, „Teksty” 1973, nr 2; J. Sławiński, „Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej”, Warszawa 2000; Cz. Miłosz, „Trzy zimy. Głosy o wierszach”, red. R. Gorczyńska i P. Kłoczowski, Londyn 1987 [głosy K. Dybciaka, R. Gorczyńskiej i W. Karpińskiego]; T. Kłak, „Czechowicz – mity i magia”, Kraków 1973; S. Stabro, „Polska Baczyńskiego”, w: tegoż, „Poeta odrzucony”, Kraków 1989; J. Kwiatkowski, „Ciemny dialog”, w: tegoż, „Klucze do wyobraźni”, wyd. 2, Kraków 1973.
Lata 1945-1989
Literatura podmiotowa:
Stanisław Barańczak, „Jednym tchem” lub „Sztuczne oddychanie” [tomy wierszy].
Andrzej Bobkowski, „Szkice piórkiem” [fragmenty]
Witold Gombrowicz, "Dziennik" [fragmenty].
Witold Gombrowicz, „Iwona, księżniczka Burgunda”.
Stanisław Grochowiak, „Ballada rycerska” lub „Menuet z pogrzebaczem” [tomy wierszy].
Gustaw Herling-Grudziński, „”Dziennik pisany nocą” [fragmenty]
Zbigniew Herbert, „Studium przedmiotu” lub „Pan Cogito” [tomy wierszy].
Zbigniew Herbert, „Barbarzyńca w ogrodzie” [zbiór esejów].
Anna Kamieńska, "Drugie szczęście Hioba".
Czesław Miłosz, „Ocalenie”.
Teodor Parnicki, „Tylko Beatrycze”.
Tadeusz Różewicz, „Kartoteka” lub „Białe małżeństwo”.
Tadeusz Różewicz, „Niepokój” lub „Nic w płaszczu Prospera” [tomy wierszy].
Julian Stryjkowski, „Austeria”.
Jan Józef Szczepański, „Przed nieznanym trybunałem” [zbiór esejów].
Wisława Szymborska, „Wielka liczba” lub „Ludzie na moście” [tomy wierszy].
Karol Wojtyła, „Pieśń o Bogu ukrytym”.
Jan Twardowski, „Znaki ufności” lub „Niebieskie okulary” [tomy wierszy].
Opracowania:
K. Dybciak, „Panorama literatury na obczyźnie”, Kraków 1990.
J. Kwiatkowski, „Magia poezji. O poetach polskich XX wieku”, Kraków 1997.
J. Trznadel, „Hańba domowa. Rozmowy z pisarzami” [dowolne wydanie].
K. Wyka, „Pogranicze powieści”, Warszawa 1989.
A. Zawada, „Literackie półwiecze 1939-1989”, Wrocław 2001.
W cyklu 2021/22_L:
LITERATURA a) podstawowa (wybrane pozycje): Poezja polska okresu dwudziestolecia międzywojennego. Antologia BN I 253 (Wrocław 1997) Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, BN I 230 (Wrocław 1978) Określona epoka – Nowa Fala 1968-1993: wiersze i komentarze (Kraków 1995) Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku. Antologia. 1 (Warszawa 2012), 2 (Warszawa 2013) b) uzupełniająca (wybrane pozycje): Słownik literatury XX wieku, red. A. Brodzka i in. (Wrocław 1992, 1993, 1996). Literatura polska XX wieku. Przewodnik encyklopedyczny, t. I, t. II, red. A. Hutnikiewicz i in. (Warszawa 2000). J. Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne (Warszawa 2000). J. Święch, Literatura polska w latach II wojny światowej (Warszawa 1997, 1999, 2000, 2002). M. Danilewicz Zielińska, Szkice o literaturze emigracyjnej półwiecza 1939-1989 (Wrocław 1999). Z. Jarosiński, Literatura lat 1945-1975 (Warszawa 1996, 1997, 1999). S. Burkot, Literatura polska 1939- 2009 (Warszawa 2010). P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji (Kraków 1999, 2000, 2002). |
W cyklu 2023/24_L:
W semestrze letnim: Lata 1945-1989 Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: