Historia literatury polskiej-1918-1989-ćwiczenia WH-FPZ-I-3-HLP-WsC
Zaznajomienie studenta z wybranymi utworami literatury polskiej, powstałymi i wydanymi w okresie od 1918 do 1989 roku (w semestrze zimowym z międzywojnia i lat wojny i okupacji, w semestrze letnim z lat 1945-1989). Pokazanie ich na tle epoki, prądów literackich itp. Student doskonali sztukę interpretacji, otwartego myślenia, umiejętność porównywania faktów literackich, dialogiczność sądów i wniosków zamiast arbitralności i encyklopedyzmu – mechanicznej metody zdobywania wiedzy.
W cyklu 2021/22_L:
Cykl zajęć pomyślany jest tak, by uświadamiać studentom nie tylko nowe zjawiska literackie w okresie od 1918 do 1989 roku, ale także uzmysławiać odrębność i z drugiej strony - ciągłość realizowaną przez literaturę okresu międzywojnia i okupacji w zakresie - najogólniej mówiąc - paradygmatów literackich (wątków, idei, tematów) - w nawiązaniu do epok wcześniejszych – a szczególnie szeroko i rozmaicie rozumianej formacji modernistycznej, która na przełomie XIX i XX wieku dokonała wielkiej reformy językowej literatury i piśmiennictwa polskiego, czyniąc z języka podstawowe narzędzie i uniwersalne medium kulturowej aktywności. |
W cyklu 2022/23_L:
Cykl zajęć pomyślany jest tak, by uświadamiać studentom nie tylko nowe zjawiska literackie w okresie od 1918 do 1989 roku, ale także uzmysławiać odrębność i z drugiej strony - ciągłość realizowaną przez literaturę okresu międzywojnia i okupacji w zakresie - najogólniej mówiąc - paradygmatów literackich (wątków, idei, tematów) - w nawiązaniu do epok wcześniejszych – a szczególnie szeroko i rozmaicie rozumianej formacji modernistycznej, która na przełomie XIX i XX wieku dokonała wielkiej reformy językowej literatury i piśmiennictwa polskiego, czyniąc z języka podstawowe narzędzie i uniwersalne medium kulturowej aktywności. |
W cyklu 2023/24_L:
Cele poznawcze jako główne, osiągane poprzez analizę i kontekstową interpretację oraz syntezę utworów i zjawisk, częściowo nawet już wcześniej poznawanych (szkoła średnia, własne zainteresowania). Zapoznanie się z najważniejszymi dziełami i zjawiskami we współczesnej literaturze polskiej z okresu 1945-1989, bez wyraźnego wyodrębniania literatury krajowej i emigracyjnej. Analizy będą przebiegały tropem problemowym, scalającym. Celem jest zdobywanie wiedzy oraz rozwój wyobraźni i swobody myślenia. Wypracowywanie u studentów myślenia równoległego o literaturze, historii, filozofii, sztuce, kulturze epoki, w której tkwi dzieło jako twór określonego czasu. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: OPIS ECTS:
2 pkt
30 godzin - aktywne uczestniczenie w zajęciach
15 godzin - przygotowanie się do zajęć i napisanie referatu
15 godzin - przygotowanie się do końcowego kolokwium | W cyklu 2022/23_L: OPIS ECTS:
2 pkt
30 godzin - aktywne uczestniczenie w zajęciach
15 godzin - przygotowanie się do zajęć i napisanie referatu
15 godzin - przygotowanie się do końcowego kolokwium
| W cyklu 2023/24_L: OPIS ECTS
(w semestrze letnim i zimowym)
2 pkt
30 godzin - aktywne uczestniczenie w zajęciach
30 godzin - przygotowanie się do zajęć |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Kryteria oceniania
1. Ocenę niedostateczną uzyskuje student, który nie spełnił wymogów określonych dla oceny dostatecznej.
2. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który posiadł elementarną wiedzę z zakresu historii literatury polskiej 1918-1945. Umie wymienić najważniejszych autorów oraz dokonać charakterystyki ich twórczości. Zna najważniejsze gatunki uprawiane w tym okresie. Potrafi wskazać cechy dystynktywne twórczości omawianych na zajęciach pisarzy i osadzić ich na historycznoliterackiej mapie. Ma też świadomość wagi literatury polskiej 1918-1945, jej przełomowego charakteru oraz wpływów jakie jej twórcy wywarli na najnowszą literaturę.
3. Ocena dobrą otrzymuje student, który potrafi dokonać biegłej charakterystyki omawianych autorów i ich twórczości.
Potrafi ustosunkować się do kwestii genologicznych, polemik i kontrowersji badawczych dotyczących historii literatury polskiej 1918-1945. Posługuje się swobodnie odniesieniami do innych okresów literackich, umie wskazać ślady ich wpływu na literaturę XX wieku. Potrafi przywołać przykłady późniejszego znaczenia autorów tego okresu. Przejawia zainteresowanie
aktualnym stanem badań, a swoje zdanie potrafi ująć w spójny i logiczny sposób, posługując się poprawną polszczyzną i używając fachowej nomenklatury. Ma pogłębioną świadomość wagi literatury lat 1918-1945 i wpływów jakie wywarła ona na najnowszą literaturę polską i europejską.
4. Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który spełnia kryteria oceny dobrej. Nadto wykazuje pogłębioną znajomość historii literatury polskiej 1918-1945 (również spoza listy lektur przeznaczonych na zajęcia) i zna najnowszy stan badań dotyczących epoki.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
W semestrze letnim:
Literatura podmiotowa;
Stanisław Barańczak, „Określona epoka”; Stanisław Grochowiak, „Modlitwa”; Andrzej Bobkowski, „Szkice piórkiem” (fragmenty); Witold Gombrowicz, „Dziennik” (fragmenty); Jan Józef Szczepański, „Przed nieznanym trybunałem”; Witold Gombrowicz, „Iwona, księżniczka Burgunda”; Teodor Parnicki, „Tylko Beatrycze”; Zbigniew Herbert, wiersze: „Studium przedmiotu” i „Kamyk”; Wisława Szymborska, „Rozmowa z kamieniem”; Jan Twardowski, „Śpieszmy się”; Anna Kamieńska, „Puste miejsca”.
Opracowania:
W. Bolecki, „Język jako świat przedstawiony: o wierszach Stanisława Barańczaka”, „Pamiętnik Literacki” 1976, nr 2; „Panicznie bał się cmentarzy. Anna Boharewicz-Richter wspomina Stanisława Grochowiaka”, oprac. J. Sikora, „Fraza” 1999, nr 4; ; J. Zieliński, „Wielki Spokój”, „Teksty Drugie” 1991, nr 1-2; „Gombrowicz i krytycy”, wybór i oprac. Z. Łapiński, Kraków 1984; B. Gontarz, „Pisarz i historia. O twórczości Jana Józefa Szczepańskiego”, Katowice 2001; A. Juszczyk, „Tam, gdzie historyk nie może… Literatura jako metoda badań historycznych na przykładzie powieści Tylko Beatrycze Teodora Parnickiego”, w: „Ostrożnie z literaturą!”, red. S. Balbus i W. Bolecki, Warszawa 2000; J. Łukasiewicz, „Studium przedmiotu”, w: „Szmaciarze i bohaterowie”, Kraków 1963 S. Balbus, „Wisława Szymborska – szkic do portretu i jedno zbliżenie”, w” „Lektury polonistyczne – literatura współczesna”, t. 1, red. R. Nycz i J. Jarzębski, Kraków 1997; J. Twardowski, „Światło w ciemności”, w: A. Kamieńska, „Jasność w środku nocy”, Warszawa 2001.
W cyklu 2021/22_L:
- J. Tuwim, Wiersze wybrane, oprac. M. Głowiński, Wrocław 1986. (BN I 184) |
W cyklu 2022/23_L:
- J. Tuwim, Wiersze wybrane, oprac. M. Głowiński, Wrocław 1986. (BN I 184) |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podmiotowa; Opracowania: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: