Historia literatury polskiej -Młoda Polska-wykład WH-FPZ-I-3-HLP-MłPW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student wymienia i prezentuje dzieła charakterystyczne dla epoki;
rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy XIX wieku. Student będzie
formułował opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki
reprezentatywnych dzieł epoki. Student zostanie przygotowany do
historycznoliterackiej analizy z uwzględnieniem określonych kontekstów.
Student umiejętnie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla
epoki. Rozpoznaje motywy i jest w stanie przeprowadzić samodzielną
analizę utworu w odniesieniu do problemów epoki.
W cyklu kształcenia zostanie wykształcona postawa kreatywności,
otwartości i wrażliwości na literaturę i sztukę okresu.
ECTS:
udział w wykładzie - 30h
przygotowanie do wykładu - 45h
przygotowanie do kolokwium końcowego - 12h
konsultacje indywidualne z prowadzącym - 3h
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student wymienia i prezentuje dzieła
charakterystyczne dla epoki; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy
XIX wieku. Student sprawnie formułuje opinie o literaturze w oparciu o
znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł epoki. Student będzie
sprawnie dokonywał historycznoliterackiej analizy młodopolskich
tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student umiejętnie
posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla epoki.
Na ocenę dobrą student wymienia i prezentuje większość dzieł
charakterystycznych dla epoki; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i
prądy XIX wieku. Student formułuje opinie o literaturze w oparciu o
znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł epoki i dokonuje
historycznoliterackiej analizy młodopolskich tekstów z
uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dobrze posługuje się
terminami i pojęciami ważnymi dla epoki.
Na ocenę dostateczną student wymienia i prezentuje większość dzieł
charakterystycznych dla epoki; w stopniu dostatecznym rozpoznaje i
rozróżnia główne nurty i prądy XIX wieku. Student formułuje podstawowe
opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki
reprezentatywnych dzieł epoki i dokonuje elementarnej
historycznoliterackiej analizy młodopolskich tekstów z
uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dostatecznie posługuje
się terminami i pojęciami ważnymi dla epoki.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podmiotu:
Poezja:
Kazimierz Przerwa Tetmajer:
- Koniec wieku XIX
- Nie wierzę w nic…
- Eviva L’arte!
- Lubię, kiedy kobieta…
- Melodia mgieł nocnych.
- Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej.
Leopold Staff:
- Kowal.
- Deszcz jesienny
- Sonet szalony
- Przedśpiew
Stanisław Korab-Brzozowski
- O, przyjdź!
- Ukrzyżowanie
- Powinowactwo cieni i kwiatów o zmierzchu.
Maryla Wolska:
- Szara godzina
Maria Komornicka:
- Na rozdrożu
Maria Grossek-Korycka
- Myślę o tobie
Bronisława Ostrowska:
- Kwiat paproci
Tadeusz Boy:
- Stefania
- Pieśń o ziemi naszej
Manifesty:
Stanisław Przybyszewski, Confiteor.
Wacław Nałkowski, Forpoczty ewolucji psychicznej i troglodyci (fragment).
Stanisław Brzozowski, Legenda Młodej Polski (fragment).
Stefan Żeromski, Literatura a życie polskie (fragment)
Wacław Berent, Próchno
Wacław Berent, Fachowiec.
Stanisław Wyspiański, Wesele.
Stanisław Wyspiański, Noc Listopadowa.
Stefan Żeromski, Ludzie bezdomni.
Stefan Żeromski, Rozdzióbią nas kruki, wrony…
Władysław S. Reymont, Chłopi.
Eliza Orzeszkowa, Gloria victis.
Gabriela Zapolska, Moralność pani Dulskiej.
Włodzimierz Perzyński, Szczęście Frania.
Stanisław Przybyszewski, Złote runo.
Jan August Kisielewski, W sieci.
Kazimierz Władysław Wójcicki, Twardowski, Piszczałka, Szklana góra.
Roman Zmorski, Sobotnia góra.
Antoni Józef Gliński, O królewnie zaklętej w żabę.
Józef Ignacy Kraszewski, Kwiat paproci.
Antoni Lange, Nowe mieszkanie
Stefan Grabiński, Klątwa.
Stefan Żeromski, Zemsta jest moją.
Stanisław Przybyszewski, Goście.
Literatura przedmiotu:
Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, Wrocław 2000
Poetki Młodej Polski, zebr. i oprac. J. Z. Jakubowski, Warszawa 1963
Poetki przełomu XIX i XX wieku. Antologia, oprac. zespół pod red. J. Zacharskiej, Białystok 2000.
Młoda Polska. Wybór poezji, opracował Tadeusz Żeleński, Wrocław 1947.
Przełom antypozytywistyczny w polskiej świadomości kulturowej końca XIX wieku, red. T. Bujnicki i J. Maciejewski, Wrocław 1986.
Teresa Walas, Ku otchłani (dekadentyzm w literaturze polskiej 1890-1905), Kraków 1986.
Literatura okresu Młodej Polski, pod red. Kazimierza Wyki, Artura Hutnikiewicza, Warszawa 1968.
Kazimierz Wyka, Młoda Polska, tom 1 i 2, Kraków 1987.
Artur Hutnikiewicz, Młoda Polska, Warszawa 2002.
Maria Podraza-Kwiatkowska, Somnambulicy-dekadenci-herosi, Kraków 1985.
Młodopolski świat wyobraźni, pod red. Marii Podrazy-Kwiatkowskiej, Kraków 1977.
Krystyna Kłosińska, Powieść „o wieku nerwowym”, Katowice 1989.
Bronisław Baczko, Brzozowski - filozofia czynu i pracy, w: Problemy literatury polskiej lat 1890-1939, seria I, Wrocław 1972.
Maria Podraza-Kwiatkowska, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1975.
Hanna Filipkowska, Wśród bogów i bohaterów, Dramaty antyczne Stanisława Wyspiańskiego wobec mitu, Warszawa 1973.
Aniela Łempicka, Stanisław Wyspiański pisarz dramatyczny. Idee i formy, Kraków 1973.
Agnieszka Ziołowicz, „Misteria polskie”. Z problemów misteryjności w dramacie romantycznym i młodopolskim, Kraków 1996.
Iwona E. Rusek, Pragnienie-symbol-mit. Studium o „Próchnie” Wacława Berenta, Warszawa 2013.
Iwona E. Rusek, Poznaj samego siebie. O „Fachowcu” Wacława Berenta, Warszawa 2014.
Iwona E. Rusek, Wstęp do: W. Berent, Fachowiec, BN I 330, Wrocław 2018.
Irena Sławińska, Tragedia w epoce Młodej Polski. Z zagadnień struktury dramatu, Toruń 1948.
Woda żywa. Baśnie pisarzy polskich, zebrała Stefania Wortman, Warszawa 1963.
Baśnie polskie, wybór i opracowanie Tomasz Jodełka-Burzecki, Warszawa 1985.
Ewa Piasecka, „Dolina mroku”. Groza i niesamowitość w prozie polskiej lat 1890 -1918, Opole 2006.
Danuta Skrabacz, Baśniowy świat Młodej Polski, Kraków 2000.
Anna Czabanowska-Wróbel, Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków 1996.
Słownik literatury polskiej XIX wieku, pod red. Józefa Bachórza i Aliny Kowalczykowej, Wrocław 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: