Stylistyka praktyczna WH-FPZ-I-2-StylPr
Głównym celem zajęć ze Stylistyki praktycznej jest przygotowanie studentów do pisania tekstów rozmaitego typu, zwłaszcza tekstów naukowych. Studenci zapoznają się z ogólnymi zasadami budowy tekstu (delimitacja i spójność tekstu, kompozycja tekstu, konstrukcja akapitu), ze stylami funkcjonalnymi polszczyzny oraz z różnymi formami wypowiedzi (m.in. artykuł naukowy, esej, felieton, recenzja, reportaż, notatka prasowa, podanie, CV). Wiedza uzyskana w trakcie analizy tekstów podporządkowana jest zdobywaniu umiejętności praktycznych – uczestnicy zajęć uczą się budowania tekstów, dostosowywania formy wypowiedzi do jej celu i dobierania odpowiednich środków wyrazu.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
EK:
WIEDZA:
Zna i definiuje pojęcie "tekstu"
Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny
Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego
UMIEJĘTNOŚCI
Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny
Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego
KOMPETENCJE:
Wykazuje odpowiedzialność za kształt językowy tworzonych przez siebie tekstów oficjalnych
Dyskutuje i pracuje w grupie
Zdolny do krytycznej oceny poprawności tekstów oficjalnych
Kryteria oceniania
Zajęcia trwają 30 godzin i odbywają się stacjonarnie (z wyłączeniem zjazdów, które zgodnie z harmonogramem przebiegają zdalnie). Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę, która jest średnią z pisanych prac zaliczeniowych i aktywności.
Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który wybiórczo:
-Zna i definiuje pojęcie "tekstu"
-Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny
- Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego
- Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny
- Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego.
Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który dobrze:
-Zna i definiuje pojęcie "tekstu"
-Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny
- Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego
- Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny
- Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego.
Bardzo dobrą ocenę otrzymuje Student, który w pełni:
-Zna i definiuje pojęcie "tekstu"
-Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny
- Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego
- Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny
- Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego.
- Wykazuje odpowiedzialność za kształt językowy tworzonych przez siebie tekstów oficjalnych
- Dyskutuje i pracuje w grupie
- Zdolny do krytycznej oceny poprawności tekstów oficjalnych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: