Poetyka cz.II WH-FPZ-I-2-Poetyka2
Studenci winni zaznajomić się z podanymi lekturami teoretycznymi z poetyki dotyczącymi zagadnień przewidzianych w planie, nabywać umiejętności wyprowadzania z tekstu teoretycznego tez stawianych przez autorów, referować (w formie ustnej lub pisemnej) podejmowane przez nich problemy i rozumieć sens proponowanych rozwiązań. Praktycznym celem kształcenia jest przyswojenie przez studentów zasadniczego zrębu terminologii z zakresu poetyki, a następnie rozpoznawanie i rozumienie funkcjonalności artystycznej poszczególnych elementów dzieła literackiego, obejmujących w pierwszym semestrze zagadnienia tematologii i kompozycji dzieła literackiego, spośród których na zajęciach omawiane zostaną nastepujące tematy:
1. topos, motyw, wątek, temat;
2. postać literacka;
4. układy zdarzeniowe;
5. czas;
6. przestrzeń;
7. spójność tekstu.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
I semestr (zimowy)
P1_W03 - zna podstawową terminologię, teorie i nurty metodologiczne z zakresu tematologii i kompozycji dzieła literackiego;
FP1_W10 - zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego w zakresie tematologii i kompozycji dzieła literackiegoo;
FP1_U03 - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi poetologicznymi oraz samodzielnie przeprowadzać analizę tematologiczną oraz elementów kompozycyjnych dzieła literackiego, podporządkowaną jego interpretacji;
FP1_K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie tematologii i kompozycji dzieła literackiego i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
II semestr (letni):
FP1_W03 - zna podstawową terminologię, teorie i nurty metodologiczne z zakresu genologii;
FP1_W10 - zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego w zakresie genologii;
FP1_U03 - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi poetologicznymi oraz samodzielnie przeprowadzać analizę genologiczną, podporządkowaną interpretacji dzieła literackiego;
FP1_K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu stylistyki i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
OPIS ECTS - 2 punkty:
Udział w ćwiczeniach: 15 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń: 35 godz.
Przygotowanie do kolokwiów: 10 godz.
Liczba godzin łącznie: 60
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA:
Student jest oceniany na podstawie uczestnictwa w zajęciach, które są skoncentrowane na studiowaniu problemów z zakresu tematologii i kompozycji dz. lit. (I sem.) oraz genologii (II sem.), poprzez krytyczne zapoznawanie odpowiedniej literatury przedmiotu i ćwiczenie zdobytej wiedzy w praktyce analityczno-interpretacyjnej.
Na ocenę dostateczną Student
- zna wybrane terminy poetologiczne z zakresu tematologii i kompozycji dz. lit. (I sem.) oraz genologii (II sem.);
- potrafi zreferować wybrane artykuły poetologiczne;
- zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w praktyce analityczno-interpretacyjnej w ograniczonym stopniu.
Na ocenę dobrą Student
- potrafi zdefiniować podstawowe terminy poetologiczne z zakresu tematologii i kompozycji dz. lit. (I sem.) oraz genologii (II sem.);
- dobrze referuje artykuły poetologiczne;
- zdobytą wiedzę potrafi dobrze wykorzystać w praktyce analityczno-interpretacyjnej.
Na ocenę bardzo dobrą Student
- bardzo dobrze definiuje terminy poetologiczne tematologii i kompozycji dz. lit. (I sem.) oraz genologii (II sem.);
- bardzo dobrze i ze zrozumieniem referuje literaturę przedmiotu;
- zdobytą wiedzę potrafi dobrze wykorzystać w praktyce analityczno-interpretacyjnej.
Ocenę niedostateczną uzyskuje Student, który nie opanował efektów kształcenia.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestnictwo w zajęciach (w I semestrze w trybie online - MS Teams, dopuszczalna 1 nieobecność w semestrze), pozytywna ocena z kolokwium końcowego (koniec każdego semestru) i terminowe oraz rzetelne przygotowywanie bieżących prac domowych.
Literatura
D. Korwin Piotrowska, Poetyka: przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011.
E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Zarys poetyki, Warszawa 1980 (i wyd. nast.)
A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997 lub inne.
M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1975.
Teksty:
T. Dobrzyńska, W poszukiwaniu tematu tekstu literackiego. Propozycje lektury opowiadania Władimira Nabokowa "Wiosna w Fialcie", "Pamiętnik Literacki" 1998, z. 2, s. 109-135.
H. Markiewicz, Postać literacka i jej badanie, „Pamiętnik Literacki” 1981, z. 2, lub w: tegoż, Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1987.
H. M arkiewicz, Czas i przestrzeń w utworach narracyjnych, w: tegoż, Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984.
J. S ławiński, Przestrzeń w literaturze. Elementarne rozróżnienia i wstępne oczywistości, w: tegoż, Próby teoretycznoliterackie, Warszawa 1992. (uzup.)
F. Stanzel, Typowe formy powieści, w: Teoria form narracyjnych w niemieckim kręgu językowym. Antologia, oprac. R. Handke, Kraków 1980.
K. Wóycicki, Z pogranicza gramatyki i stylistyki (Mowa zależna, niezależna i pozornie zależna), "Przegląd Humanistyczny" 1922, z. 1, s. 75-100.
D. Hopensztand, Mowa pozornie zależna w kontekście "Czarnych skrzydeł", w: Z zagadnień poetyki, nr 6: Prace ofiarowane K. Wóycickiemu, Wilno 1937. [uzup.]
K. Wóycicki, Z pogranicza gramatyki i stylistyki (Mowa zależna, niezależna i pozornie zależna), "Przegląd Humanistyczny" 1922, z. 1, s. 75-100.
D. Hopensztand, Mowa pozornie zależna w kontekście "Czarnych skrzydeł", w: Z zagadnień poetyki, nr 6: Prace ofiarowane K. Wóycickiemu, Wilno 1937. [uzup.]
Humphrey R., Strumień świadomości – techniki, „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 4 lub w: Studia z teorii literatury, t. I, Wrocław 1977.
Teksty literackie analizowane na zajęciach:
V. Nabokov, Wiosna w Fialcie
K. Mansfield, Rozkosz
W. Faulkner, Wściekłość i wrzask
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: