Historia literatury polskiej - romantyzm WH-FPZ-I-2-HLPRom
Wykład ma charakter kursowy. Jego zadaniem jest zapoznanie Studentów z historią literatury polskiego romantyzmu, twórczością pisarzy epoki oraz z szeroką gamą zagadnień historycznoliterackich wiążących się z literaturą polską i (kontekstowo) powszechną epoki romantyzmu (1822-1863) oraz wyrobienie następujących umiejętności:
- opisu procesu rozwoju literatury polskiej lat 1822-1863 (w przypadku twórczości Cypriana Norwida - do śmierci poety) w porządku synchronicznym oraz diachronicznym ze wskazaniem i naszkicowaniem perspektywy estetycznej i kulturowej epoki oraz jej związków z tradycją epok wcześniejszych i wypracowanych w historii literatury prądów literackich
- rozpoznawania i opisywania istotnych dla romantyzmu zjawisk literackich, które decydują o osobliwości epoki jako formacji literackiej i kulturowej
- charakteryzowania i rozpoznawania problematyki romantyzmu brulionowego i romantyzmu dzieł publikowanych w epoce
- charakterystyki twórczości pisarzy romantycznych
- wiedzy na temat istotnych dla epoki cezur i ich związków z przemianami w historii Polski i Europy
- rozpoznawania kwestii związanych z genologią romantyczną oraz estetyką epoki
- posługiwania się kategoriami interpretacyjnymi charakterystycznymi dla analiz tekstów romantycznych i związanymi ze specyfiką twórczości poszczególnych pisarzy
- opisywania podstaw filozoficznych epoki i tendencji artystycznych, które znalazły odbicie w dziełach literackich.
- interpretacji dzieł epoki oraz głównych nurtów i szkół literackich
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- w ramach efektu FP1_W08 (Student zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji, rozumie ich konteksty kulturowe, zna dorobek krytyczny im poświęcony) student ma wiedzę o literaturze lat 1794-1863, rozpoznaje i określa przemiany zachodzące w estetyce, kulturze, zna ważne daty i wydarzenia historyczne oraz odnoszące się do biografii i twórczości pisarzy. Potrafi scharakteryzować główne kategorie i cechy dzieł romantycznych, zna periodyzację epoki. Umie scharakteryzować problemy genologiczne epoki, przemiany zachodzące w literaturze.
- w ramach efektu FP1_U03 (Student potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego ) student potrafi posłużyć się w analizie oraz interpretacji literatury epoki romantyzmu kategoriami, definicjami i narzędziami badawczymi z obszaru literaturoznawstwa.
- w ramach efektu FP1_K01 (Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi
ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego
podnoszenia jej poziomu) student potrafi wykorzystać prace badawcze w procesie analizy tekstów epoki romantyzmu i umie krytycznie podejść do ustaleń badawczych.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny na koniec semestru letniego.
Zaliczenie I semestru - test pisemny.
Zakres testu: literatura 1795-1822, wykłady, twórczość Adama Mickiewicza - teksty.
Na ocenę bardzo dobrą Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością treści i problematyki dzieł literackich lat 1795-1822, 1822-1863 i twórczości Norwida (do roku 1883). Rozpoznaje i omawia tendencje rozwojowe epoki, konteksty historyczne, estetyczne w stopniu bardzo dobrym. Bardzo sprawnie rozpoznaje problemy genologiczne epoki. Na wysokim poziomie interpretuje dzieła literackie, sprawnie wykorzystuje narzędzia historycznoliterackie i metodologiczne, zna konteksty i źródła, a także główne nurty badań nad epoką.
Na ocenę dobrą Student w stopniu dobrym opanował efekty uczenia się i wskazany materiał. Wykazuje się znajomością problematyki romantyzmu polskiego, zapoznał się z utworami z listy lektur i potrafi dokonać pogłębionej interpretacji utworów literackich epoki.
Na cenę dostateczną Student w stopniu podstawowym definiuje najważniejsze kategorie i zjawiska literatury epoki, wykazuje się podstawową znajomością literatury przedmiotu, potrafi dokonać interpretacji utworów w sposób schematyczny, na poziomie wiedzy podstawowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: