Historia literatury polskiej-romantyzm-ćwiczenia WH-FPZ-I-2-HLP-rom
Celem przedmiotu jest pogłębiona znajomość literatury polskiej pierwszej połowy XIX wieku poprzez wszechstronną analizę tekstów epoki, która pozwoli ujawnić odrębność polskiego romantyzmu.
Struktura artystyczna - postawy – światopoglądy.
Omówienie ważniejszych prac literaturoznawczych dotyczących literatury pierwszej połowy XIX wieku, gatunków literackich polskiego romantyzmu (ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka, poemat dygresyjny, gawęda, epistolografia romantyczna), sposobów poetyckiego poznania świata, cech stylu i języka poetyckiego pisarzy XIX wiecznych (w semestrze zimowym: Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Antoniego Malczewskiego).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy
Student:
- zna kryteria periodyzacji literatury polskiego romantyzmu oraz najważniejsze przykłady literatury powszechnej okresu romantyzmu;
- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;
- zna główne kierunki analizy i interpretacji tekstów romantycznych (ma dobrą znajomość literatury przedmiotu);
- zna i rozumie konteksty kulturowe literatury romantycznej.
Efekty kształcenia z zakresu umiejętności:
Student:
- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego;
Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych:
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Kryteria oceniania
Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który:
- wie, czym jest historia literatury;
- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej;
- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;
- potrafi po części dokonać samodzielnej interpretacji romantycznego dzieła literackiego;
Dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
- wie, czym jest historia literatury;
- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej;
- wyciąga częściowe wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu.
- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;
- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;
- potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego;
- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;
ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
- wie, czym jest historia literatury;
- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej;
- wyciąga wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu.
- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;
- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;
- potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury okresu romantyzmu.
- potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego;
- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;
ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: