Historia literatury polskiej -Romantyzm -ćwiczenia WH-FPZ-I-2-HLP-RoC
Celem przedmiotu Historia literatury polskiej - Romantyzm jest zapoznanie studentów z twórczością wybranych pisarzy epoki oraz gamą zagadnień historycznoliterackich wiążących się z literaturą romantyzmu dojrzałego -polistopadowego (krajowego i emigracyjnego). Chodzi tu o ważniejsze prace literaturoznawcze, gatunki literackie (ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka, poemat dygresyjny, gawęda szlachecka, epistolografia romantyczna). Celem jest również zdobycie wiedzy o sposobach poetyckiego poznania świata i cechach języka pisarzy XIX-wiecznych.
Celem nadrzędnym jest ujawnienie odrębności polskiego romantyzmu.
W cyklu 2021/22_L:
Celem przedmiotu Historia literatury polskiej - Romantyzm jest zapoznanie studentów z twórczością wybranych pisarzy epoki oraz gamą zagadnień historycznoliterackich wiążących się z literaturą romantyzmu dojrzałego -polistopadowego (krajowego i emigracyjnego). Chodzi tu o ważniejsze prace literaturoznawcze, gatunki literackie (ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka, poemat dygresyjny, gawęda szlachecka, epistolografia romantyczna). Celem jest również zdobycie wiedzy o sposobach poetyckiego poznania świata i cechach języka pisarzy XIX-wiecznych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: 2 pkt ECTS, w tym:
0,5 pkt ECTS - 15 h - udział w zajęciach
1,5 pkt ECTS - 45 h - samodzielna praca studenta (przygotowanie się do każdych zajęć, wykonywanie pisemnych zadań domowych, napisanie pracy rocznej) | W cyklu 2022/23_L: 2 pkt ECTS, w tym:
0,5 pkt ECTS - 15 h - udział w zajęciach
1,5 pkt ECTS - 45 h - samodzielna praca studenta (przygotowanie się do każdych zajęć, wykonywanie pisemnych zadań domowych, napisanie pracy rocznej)
| W cyklu 2023/24_L: 2 pkt ECTS, w tym:
0,5 pkt ECTS - 15 h - udział w zajęciach
1,5 pkt ECTS - 45 h - samodzielna praca studenta (przygotowanie się do każdych zajęć, wykonywanie pisemnych zadań domowych, napisanie pracy rocznej)
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
- zna kryteria periodyzacji literatury polskiego romantyzmu oraz najważniejszych przykładów literatury powszechnej okresu romantyzmu;
- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;
- zna główne kierunki analizy i interpetacji tekstów romantycznych (ma dobrą znajomość literatury przedmiotu);
- zna i rozumie konteksty kulturowe literatury romantycznej;
Efekty kształcenia z zakresu umiejętności:
- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego;
Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych:
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Kryteria oceniania
Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który:
- wie, czym jest historia literatury;
- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej;
- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;
- potrafi po części dokonać samodzielnej interpretacji romantycznego dzieła literackiego;
Dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
- wie, czym jest historia literatury;
- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej;
- wyciąga częściowe wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu.
- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;
- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;
- potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego;
- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;
ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
- wie, czym jest historia literatury;
- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej;
- wyciąga wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu.
- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;
- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;
- potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury okresu romantyzmu.
- potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego;
- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;
ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: