Wstęp do językoznawstwa historycznego WH-FPZ-I-1-WstdJeHis
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
1. Ma uporządkowaną wiedzę na temat podstaw językoznawstwa historycznego, w tym koncepcji prajęzyka i klasyfikacji rodziny języków indoeuropejskich.
2. Rozumie procesy prowadzące od wspólnoty praindoeuropejskiej do wykształcenia się języka polskiego.
3. Zna główne etapy rozwoju języka polskiego, rozumie kryteria jego periodyzacji, wykazuje się podstawową wiedzą na temat metod badań historycznojęzykowych.
4. Wymienia kulturowe i historyczne uwarunkowania różnych systemów pisma Słowian, rozumie rolę języka staro-cerkiewno-słowiańskiego w historii rozwoju języków słowiańskich.
5. Ma podstawową wiedzę z zakresu onomastyki i potrafi analizować historyczne mechanizmy powstawania imion i nazwisk.
6. Rozumie kierunki rozwoju znaczeniowego wyrazów, potrafi wskazać i wyjaśnić podstawowe procesy semantyczne.
7. Potrafi krytycznie oceniać źródła i literaturę przedmiotu, konfrontować posiadaną wiedzę z najnowszymi badaniami i weryfikować swoje stanowisko poprzez konsultacje z ekspertami.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
na ocenę dostateczną - student definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego, przedstawia typologię języków indoeuropejskich ze szczególnym uwzględnieniem języków słowiańskich, omawia pochodzenie języka polskiego i kryteria periodyzacji jego dziejów, wymienia podstawowe metody badawcze językoznawstwa historycznego, wymienia zabytki języka polskiego, zna przedmiot i zakres badań wybranych subdyscyplin językoznawstwa historycznego
na ocenę dobrą - student definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego i podaje przykłady, przedstawia typologię języków indoeuropejskich z uwzględnieniem podziału na wspólnoty i grupy językowe (podaje przykłady języków należących do poszczególnych grup), omawia pochodzenie języka polskiego, kryteria periodyzacji jego dziejów (podaje przykład takiej periodyzacji), wymienia i charakteryzuje podstawowe metody językoznawstwa historycznego, wymienia zabytki języka polskiego i omawia wybrane z nich, omawia przedmiot i zakres badań subdyscyplin językoznawstwa historycznego
na ocenę bardzo dobrą - student definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego, podaje przykłady i posługuje się tymi terminami w opisie językoznawczym, przedstawia typologię języków indoeuropejskich z uwzględnieniem podziału na wspólnoty i grupy językowe (wymienia najważniejsze języki należące do poszczególnych grup), omawia pochodzenie języka polskiego, kryteria periodyzacji jego dziejów (podaje przykłady takich periodyzacji), wymienia i charakteryzuje podstawowe metody językoznawstwa historycznego, wymienia i charakteryzuje zabytki języka polskiego, omawia przedmiot i zakres badań subdyscyplin językoznawstwa historycznego, wskazuje i omawia przykładowe badania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: