Wstęp do nauki o języku WH-FPZ-I-1-WstNauJe
Po cyklu wykładów student:
- wymienia działy językoznawstwa i ma świadomość specyfiki właściwych im zagadnień;
- rozróżnia typy znaków i wskazuje cechy charakterystyczne znaków językowych;
- wymienia kryteria oceny adekwatności opisu znaczenia wyrażenia na gruncie danego modelu semantycznego,
- opisuje rolę predykatów, nazw własnych i wyrażeń okazjonalnych w wypowiedziach;
- dostrzega pozainformacyjną rolę wypowiedzi.
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;
- ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie znaczenie wiedzy i języku dla wiedzy o kulturze narodowej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP1_W02 - zna podstawową terminologię z dziedziny językoznawstwa, wymienia działy tej nauki i umie uzasadnić jej interdyscyplinarny charakter;
FP1_W06 - wie, jaką ewolucję przeszło w XX wieku językoznawstwo jako nauka, potrafi wymienić przełomowe prace i ich autorów oraz wskazać podstawowe metodologię współczesnej lingwistyki;
FP1_W17 - ma uporządkowana wiedzę szczegółową z zakresu wybranych zagadnień, które będą mu potrzebne w dalszym studiowaniu przedmiotów językoznawczych;
FP1_W22 - ma uporządkowana wiedze na temat języka jako systemu znaków, a także świadomość jego złożoności oraz problematyki pragmatycznej (związanej z użyciem systemu);
FP1_U02 - posiada podstawowe umiejętności krytycznego czytania lektur językoznawczych, wynajdywania zagadnień problemowych i dyskutowania o nich;
FP1_U05 - potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami językoznawczymi, m.in. dokonywać uproszczonej analizy fonologicznej, morfologicznej i składniowej;
FP1_U07 - umie zreferować przeczytany tekst językoznawczy
Udział w wykładzie 15 godz. -
Opracowanie lektur uzupełniających
Przygotowanie do egzaminu
Łącznie:
Kryteria oceniania
Wykład kończy się egzaminem pisemnym: 5 pytań otwartych.
100%-90% bdb
89-80% db+
79-70% db
69%-60% dst+
59%-50% dst
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. J.L. Austin, Performatywy i konstatacje, przeł. M. Hempoliński, [w:] Brytyjska filozofia analityczna, red. M. Hempoliński, W-wa 1974, s. 235-244.
2. F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego, przeł. K. Kasprzyk, Warszawa 1991 (wyd. 2). [Wstęp: rozdz. 3-6; Cz. I (Zasady ogólne): rozdz. 1-2; Cz. II: rozdz. 1-5].
3. G. Frege, Sens i znaczenie, [w:] tenże, Pisma semantyczne, przeł. B. Wolniewicz, Warszawa 1977, s. 60-68.
4. H.P. Grice, Logika i konwersacja, przeł. J. Wajszczuk, „Przegląd Humanistyczny” 1977 nr 6; lub Logika a konwersacja, przeł. B. Stanosz, [w:] Język w świetle nauki. Red. B. Stanosz, Warszawa 1980, s. 91-114.
5. R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.
6. R. Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, przeł. K. Pomorska, [w:] tenże, W poszukiwaniu istoty języka, t. 2., Warszawa 1989, s. 77-90.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: