Wstęp do językoznawstwa historycznego WH-FPZ-I-1-WsJezHist
Przedmiot propedeutyczny, przygotowujący do zajęć historycznojęzykowych na studiach I stopnia.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 - zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa diachronicznego
EK2 - ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji języka polskiego i jego kontekstach kulturowych, zna kierunki i metody badań historycznojęzykowych
EK3 - umie samodzielnie zdobywać informacje naukowe na wybrany temat
EK4 - potrafi posługiwać się wybranymi narzędziami z zakresu językoznawstwa historycznego, potrafi przeprowadzić analizę wybranego zjawiska językowego
EK5 - posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków
EK6 - ma świadomość, że tradycja językowa stanowi dobro wspólne
Opis ECTS:
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć - 7 godz.
przygotowanie do kolokwium - 3 godz.
Łącznie: 25 godz.= 1 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
na ocenę dostateczną - student definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego, przedstawia typologię języków indoeuropejskich ze szczególnym uwzględnieniem języków słowiańskich, omawia pochodzenie języka polskiego i kryteria periodyzacji jego dziejów, wymienia podstawowe metody badawcze językoznawstwa historycznego, wymienia zabytki języka polskiego, zna przedmiot i zakres badań subdyscyplin językoznawstwa historycznego
na ocenę dobrą - student definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego i podaje przykłady, przedstawia typologię języków indoeuropejskich z uwzględnieniem podziału na wspólnoty i grupy językowe (podaje przykłady języków należących do poszczególnych grup), omawia pochodzenie języka polskiego, kryteria periodyzacji jego dziejów (podaje przykład takiej periodyzacji), wymienia i charakteryzuje podstawowe metody językoznawstwa historycznego, wymienia zabytki języka polskiego i omawia wybrane z nich, omawia przedmiot i zakres badań subdyscyplin językoznawstwa historycznego
na ocenę bardzo dobrą - student definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego, podaje przykłady i posługuje się tymi terminami w opisie językoznawczym, przedstawia typologię języków indoeuropejskich z uwzględnieniem podziału na wspólnoty i grupy językowe (wymienia najważniejsze języki należące do poszczególnych grup), omawia pochodzenie języka polskiego, kryteria periodyzacji jego dziejów (podaje przykłady takich periodyzacji), wymienia i charakteryzuje podstawowe metody językoznawstwa historycznego, wymienia i charakteryzuje zabytki języka polskiego, omawia przedmiot i zakres badań subdyscyplin językoznawstwa historycznego, wskazuje i omawia przykładowe badania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: