Nauki pomocnicze WH-FPZ-I-1-NaukPomoc
Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów w tajniki warsztatu polonistycznego oraz zapoznanie z podstawami metodologii pracy naukowej polonisty.
W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę i szkolą umiejętności obejmujące:
1) wybrane elementy metodologii pracy naukowej: formułowanie tematu, komponowanie rozprawy naukowej i styl naukowy;
2) sporządzanie bibliografii podmiotowej;
3) sporządzanie bibliografii przedmiotowej;
4) kompletowanie materiałów bibliograficznych, korzystanie z baz bibliograficznych (tradycyjnych i elektronicznych);
5) sporządzanie opisu bibliograficznego;
6) sporządzanie przypisów;
7) sporządzanie wykazów skrótów;
8) cytowanie i parafrazowanie;
9) narzędzia cyfrowe;
10) czasopisma polonistyczne i serie wydawnicze.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
a) ma uporządkowaną wiedzę i zna podstawową terminologię z zakresu nauk pomocniczych filologii polskiej (FP1_W03);
b) potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych (katalogi i bazy bibliograficzne); (FP1_U01)
c) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej w zakresie nauk pomocniczych filologii polskiej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. (FP1_K01)
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA
Na ocenę bardzo dobrą Student:
bardzo dobrze zna podstawy metodologii pracy naukowej: wie jak skomponować rozprawę naukową i zna cechy stylu naukowego; potrafi sporządzić pełną bibliografię podmiotową i przedmiotową adekwatną do tematu rozprawy, korzystając z polonistycznych i humanistycznych baz bibliograficznych tradycyjnych i elektronicznych, właściwie dobierając rodzaje wydań; potrafi robić przypisy i skróty w przypisach; bardzo dobrze zna legendarne czasopisma polonistyczne i serie wydawnicze; wykazuje się regularną aktywnością na zajęciach, terminowo oddaje poprawnie i starannie sporządzone prace pisemne.
Na ocenę dobrą student
dobrze zna podstawy metodologii pracy naukowej: wie jak skomponować rozprawę naukową i zna podstawowe cechy stylu naukowego; potrafi sporządzić bibliografię podmiotową i przedmiotową, korzystając z polonistycznych i humanistycznych baz bibliograficznych tradycyjnych i elektronicznych, właściwie dobierając rodzaje wydań; potrafi robić przypisy i skróty w przypisach; zna niektóre legendarne czasopisma polonistyczne i serie wydawnicze; terminowo oddaje prace pisemne.
Na ocenę dostateczną student wie jak skomponować rozprawę naukową i zna podstawowe cechy stylu naukowego; potrafi sporządzić podstawową bibliografię podmiotową i przedmiotową, korzystając z polonistycznych i humanistycznych baz bibliograficznych tradycyjnych i elektronicznych, jednak nie zawsze właściwie dobiera dobiera rodzaje wydań i źródeł; potrafi robić przypisy i skróty w przypisach; zna niektóre legendarne czasopisma polonistyczne i serie wydawnicze; nieterminowo oddaje prace pisemne.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Czachowska J., Loth R., Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, w serii: „Vademecum Polonisty”, Wrocław 1977.
Czachowska J., Loth R., Przewodnik polonisty. Bibliografie, słowniki, biblioteki, muzea literackie, w serii: „Vademecum Polonisty”, wyd. 3 zmienione i uzup., Wrocław 1989.
Starnawski J., O uniwersyteckim studium dyscyplin filologicznych, Kraków 1993.
Starnawski J., Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1979 (wyd. 2: Wrocław 1992).
Starnawski J., Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej. (Na tle dyscyplin pokrewnych), Warszawa 1982.
Winek T., Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007.
Antczak M., Nowacka A., Przypisy – powołania – bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować. Podręcznik, wyd. 2 popr., Warszawa 2009.
Narojczyk K, Dokument elektroniczny i jego opis bibliograficzny w publikacjach humanistycznych, Olsztyn 2005.
Katalogi biblioteczne i strony internetowe:
Biblioteka Narodowa — https://katalogi.bn.org.pl/discovery/search?vid=48OMNIS_NLOP:48OMNIS_NLOP&lang=pl
Biblioteka Narodowa: https://polona.pl/
Federacja Bibliotek Cyfrowych: https://fbc.pionier.net.pl/
W cyklu 2024/25_Z:
adwiga Czachowska, Roman Loth, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, w serii: „Vademecum Polonisty”, Wrocław 1977; Jadwiga Czachowska, Roman Loth, Przewodnik polonisty. Bibliografie, słowniki, biblioteki, muzea literackie, w serii: „Vademecum Polonisty”, wyd. 3 zmienione i uzup., Wrocław 1989; Jerzy Starnawski, O uniwersyteckim studium dyscyplin filologicznych, Kraków 1993; Jerzy Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1979 (wyd. 2: Wrocław 1992); Jerzy Starnawski, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej. (Na tle dyscyplin pokrewnych), Warszawa 1982; Teresa Winek, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007; M. Antczak, A. Nowacka, Przypisy – powołania – bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować. Podręcznik, wyd. 2 popr., Warszawa 2009; K. Narojczyk, Dokument elektroniczny i jego opis bibliograficzny w publikacjach humanistycznych, Olsztyn 2005. Podstawowe katalogi biblioteczne i strony internetowe: BN — https://katalogi.bn.org.pl/discovery/search?vid=48OMNIS_NLOP:48OMNIS_NLOP&lang=pl https://polona.pl/ Federacja Bibliotek Cyfrowych: https://fbc.pionier.net.pl/ |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: