Kultura jezyka WH-FPZ-I-1-KultJezyk
Podczas ćwiczeń z kultury języka omawiane są wybrane problemy językoznawstwa normatywnego dotyczące poprawności ortograficznej, interpunkcyjnej, fleksyjnej, składniowej i leksykalnej. Studenci zapoznają się z podstawową terminologią z tego zakresu oraz najnowszymi rozstrzygnięciami normatywnymi. Poznają również wybrane dyskusyjne zagadnienia normatywne. Dzięki formule zajęć studenci mają możliwość praktycznego weryfikowania zdobywanej wiedzy w czasie ćwiczeń polegających na analizie i korekcie wyrażeń, konstrukcji i zdań zawierających różnego rodzaju błędy.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć z kultury języka student:
- rozumie złożoność języka i jego opisu z perspektywy normatywnej,
- zna metody normatywnej analizy wypowiedzi,
- zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej,
- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa normatywnego i samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych pod kątem normatywnym
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu językoznawstwa normatywnego i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
Opis ECTS:
uczestnictwo w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć - 15 godz.
przygotowanie do sprawdzianów - 15 godz.
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy:
- śródsemestralne sprawdziany pisemne
- dyktando
- kontrola przygotowania studentów do zajęć potwierdzonego aktywnością podczas ćwiczeń
Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności:
- kontrola przygotowania studentów do zajęć potwierdzonego aktywnością podczas ćwiczeń
Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych:
- ocenianie ciągłe
Na ocenę dostateczną student:
- w stopniu podstawowym rozumie złożoność języka i jego opisu z perspektywy normatywnej,
- zna tylko niektóre metody normatywnej analizy wypowiedzi,
- zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej,
- potrafi posługiwać się tylko niektórymi podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa normatywnego i w ograniczonym zakresie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych pod kątem normatywnym
- w ograniczonym zakresie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu językoznawstwa normatywnego i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
Na ocenę dobrą student:
- dobrze rozumie złożoność języka i jego opisu z perspektywy normatywnej,
- zna większość metod normatywnej analizy wypowiedzi,
- zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej,
- potrafi posługiwać się większością podstawowych terminów i narzędzi badawczych z zakresu językoznawstwa normatywnego i z niewielką pomocą samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych pod kątem normatywnym
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu językoznawstwa normatywnego i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
Na ocenę bardzo dobrą student:
- bardzo dobrze rozumie złożoność języka i jego opisu z perspektywy normatywnej,
- bardzo dobrze zna metody normatywnej analizy wypowiedzi,
- bardzo dobrze zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej,
- swobodnie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa normatywnego i w pełni samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych pod kątem normatywnym
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu językoznawstwa normatywnego i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: