Wprowadzenie w tradycję WH-FPZ-C-WWT.1
Treści merytoryczne:
Baczyński czyta Norwida: wiersz Bohater K. K. Baczyńskiego (kontekst: wiersze Bohater, Na zapytanie: czemu w konfederatce i Wielkość C. K. Norwida)
Gry z tradycją romantyczną: Trans-Atlantyk Witolda Gombrowicza (kontekst: Pan Tadeusz Mickiewicza i Pamiątki Soplicy Rzewuskiego)
Nawiązania do liryki lozańskiej Mickiewicza we współczesnej poezji: Notatnik: Bon nad Lemanem Czesława Miłosza, Liryki lozańskie Tadeusza Różewicza, Obłoki nad Ferrarą Zbigniewa Herberta
Przyboś i romantycy: Mickiewicz (jako autor liryków lozańskich) i Norwid (wiersze
Wobec klasycyzmu: Jarosław Marek Rymkiewicz (eseje z tomu Czym jest klasycyzm?, poematy Animula i Wiersze w kwartanie, wiersz Ilekroć myślę) i Thomas Stearns Eliot (esej Tradycja i talent indywidualny, poemat Ziemia jałowa, wiersz Animula)
Tadeusz Różewicz i Ezra Pound: poemat Równina oraz wiersze Jestem nikt, Szkoda, jeden z Ojców kościoła T. Różewicza (kontekst: E. Pound, Cantos)
Ironiczny konceptyzm: tradycja Norwidowska w twórczości poetów Nowej Fali i Wisławy Szymborskiej
Paweł Huelle i Bruno Schulz: Weiser Dawidek Huellego a Sklepy cynamonowe Schulza
Między eposem, heroicomicum a poematem dygresyjnym: Dwanaście stacji Tomasza Różyckiego a Pan Tadeusz Adama Mickiewicza
Wobec baroku: tomik Dzieje rodzin polskich Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego
Metody oceny: frekwencja, aktywny udział w zajęciach
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
K_W08 [ma uporzadkowana i pogłebiona wiedze o dziełach literackich
z poszczególnych epok oraz ich kontekstach kulturowych (ma
szczegółowa wiedze o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich
rezultatach)]
KW_04 ma uporzadkowana i pogłebiona wiedze ogólna i szczegółowa z zakresu historii literatury polskiej
KU_05 posiada umiejetnosc referowania literatury przedmiotu, merytorycznego
argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania
KU_10 posiada dobrze ukształtowana umiejetnosc przygotowania wystapienia
ustnego oraz prezentacji multimedialnych w jezyku polskim, dotyczacych
zagadnien kultury, jezyka i literatury,
KK_02 potrafi współdziałac i pracowac w grupie, podejmujac rónorodne
zadania
Literatura
Lektury:
A. Mickiewicz, C. K. Norwid, J. Przyboś, Cz. Miłosz, K. K. Baczyński, Z. Herbert, W. Szymborska, T. Różewicz, J. M. Rymkiewicz, S. Barańczak, R. Krynicki, J. Kornhauser, A. Zagajewski - wybrane wiersze
T. S. Eliot, Tradycja i talent indywidualny, w: Kto to jest klasyk i inne eseje, przeł. M. Heydel, Kraków 1998
T. S. Eliot, Ziemia jałowa, Animula, w: Wybór poezji, Wrocław 1990, BN II 230 (lub inne wydanie)
W. Gombrowicz, Trans-Atlantyk (dowolne wydanie)
P. Huelle, Weiser Dawidek (dowolne wydanie)
A. Mickiewicz, Pan Tadeusz (dowolne wydanie)
E. Pound, Pieśni (Cantos), przeł. L. Engelking, Warszawa 1996
T. Różycki, Dwanaście stacji, Kraków 2004
J. M. Rymkiewicz, Czym jest klasycyzm? Manifesty poetyckie, Warszawa 1967
H. Rzewuski, Pamiątki Soplicy (dowolne wydanie)
B. Schulz, Sklepy cynamonowe (dowolne wydanie)
E. Tkaczyszyn-Dycki, Dzieje rodzin polskich, Warszawa 2005
Opracowania:
B. Łazińska, Przyboś i romantycy, Warszawa 2002
A. van Nieukerken, Ironiczny konceptyzm : nowoczesna polska poezja metafizyczna w kontekście anglosaskiego modernizmu, Kraków 1998
J. Przyboś, Czytając Mickiewicza (dowolne wydanie)
P. Śliwiński, Albo Mickiewicz, czyli najnowsza poezja wobec tradycji. (w:) Księga Mickiewiczowska. Praca zbiorowa pod red. Z. Trojanowiczowej i Z. Przychodniaka. Poznań 1998
Na początku wieku. Rozważania o tradycji. Red. Z. Trojanowiczowa i i K. Trybuś. Poznań 2002
Polska literatura współczesna wobec romantyzmu, red. M. Łukaszuk i D. Seweryn, Lublin 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: