Wprowadzenie do estetyki WH-FPZ-C-WDE
Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników z klasycznymi tekstami myśli estetycznej od starożytności (Platon, Arystoteles, Plotyn),
poprzez średniowiecze (Dionizy Pseudo-Areopagita), teorię sztuki renesansu i manieryzmu, po myśl estetyczną nowoczesności (Kant) oraz syntezę estetyki chrześcijańskiej (H. Urs von Balthasar).
Samodzielna lektura tekstów jest w trakcie 15 godzin zajęć uzupełniona umiejętnością ich interpretacji i zastosowania do omówienia zjawisk kulturowych i artystycznych, zarówno różnych epokach historycznych, jak w aktualnym kontekście kulturowym.
Końcowa praca pisemna weryfikuje umiejętność analizy estetycznej dzieł artystycznych w ich kontekście historycznym i ponadczasowej aktualności.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Uczestnik zajęć posiada znajomość najważniejszych tradycji estetyki cywilizacji Europejskiej, umiejętność opisania dzieła sztuki, zjawisk kultury i za pomocą pojęć estetycznych, umiejętność prawidłowego powiązania dzieła sztuki z odpowiednią tradycją estetyczną, umiejętność opisania materii dzieła sztuki (czas, materiał, twórca, odbiorca, funkcja).
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się aktywność podczas zajęć oraz pisemna praca końcowa.
Literatura
Platon, Państwo [fragmenty]
Platon, Uczta
Arystoteles, Poetyka
Plotyn, Enneady [Fragmenty]
Dionizy Pseudo-Areopagita, O hierarchii niebiańskiej [fragmenty], Listy [wybrane]
E. Kant, Krytyka władzy sądzenia [cz. I]
H. Urs von Balthasar, Estetyka teologiczna [fragmenty]
J. Białostocki, Pięć wieków myśli o sztuce
W. Tatarkiewicz, Estetyka starożytna
W. Tatarkiewicz, Estetyka średniowieczna
W. Tatarkiewicz, Estetyka nowożytna
W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: