Język łaciński WH-FPZ-C-JŁ2.1
koniugacja: poszczególne czasy (tryb oznajmujący i rozkazujący, bezokoliczniki); coniunctivus poszczególnych czasów; zdania podrzędne; gerundium, imiesłowy (participia); podstawowe wiadomości o składni: accusativus i nominativus duplex, składnia accusativus cum infinitivo - aci i nominativus cum infinitivo - nci oraz ablativus absolutus; coniugatio periphrastica activa et passiva; verba deponentia, verba semideponentia, verba anomala; liczebniki; cyfry rzymskie; lektura tekstów z podręcznika, w tym wybranych tekstów historyków, filozofów i poetów rzymskich
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat gramatyki j. łacińskiego i zna podstawowe słownictwo łacińskie; student rozumie proste teksty i sentencje łacińskie;
student zna humanistyczną terminologię naukową;
student umie tłumaczyć proste teksty i sentencje łacińskie;
student rozpoznaje znaczenie i funkcję odwołań do kultury antycznej w kulturze polskiej
Kryteria oceniania
student ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach, w ciągu każdego semestru student ma zaliczyć 3 kolokwia, obejmujące materiał gramatyczny z poprzednich zajęć; w III i IV semestrze wraz z wymaganą frekwencją kolokwia te stanowią podstawę zaliczenia zajęć; po drugim roku nauki student zalicza przedmiot na ocenę; zaliczenie ma formę pisemną - ze znajomości gramatyki łacińskiej i umiejętności korzystania ze słownika łacińsko-polskiego (ocena z testu gramatycznego), na ocenę końcową ma wpływ również aktywność studenta podczas zajęć w ciągu roku
Ocena 5:
Student posiada bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat gramatyki j. łacińskiego i zna podstawowe słownictwo łacińskie;
student rbardzo dobrze ozumie proste teksty i sentencje łacińskie;
student bardzo dobrze zna humanistyczną terminologię naukową;
student bardzo dobrze umie tłumaczyć proste teksty i sentencje łacińskie;
student bardzo dobrze rozpoznaje znaczenie i funkcję odwołań do kultury antycznej w kulturze polskiej
ocena 4,5:
poza wymogami sformułowanymi dla oceny 4,0 student posługuje się poprawnym językowo, logicznie spójnym wywodem, i w jednym przynajmniej zakresie wiedza jego wykracza poza zakreślone dla oceny 4.0 normy
ocena 4:
Student posiada dość dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat gramatyki j. łacińskiego i dobrze zna podstawowe słownictwo łacińskie;
student dość dobrze rozumie proste teksty i sentencje łacińskie;
student dość dobrze zna humanistyczną terminologię naukową;
student dość dobrze umie tłumaczyć proste teksty i sentencje łacińskie;
student dość dobrze rozpoznaje znaczenie i funkcję odwołań do kultury antycznej w kulturze polskiej
ocena 3,5:
poza wymogami sformułowanymi dla oceny 3.0 student posługuje się poprawnym językowo, logicznie spójnym wywodem, i w jednym przynajmniej zakresie wiedza jego wykracza poza zakreślone dla oceny 3.0 normy
ocena 3:
Student posiada niewielką wiedzę na temat gramatyki j. łacińskiego i zna podstawowe słownictwo łacińskie;
student słabo rozumie proste teksty i sentencje łacińskie;
student powierzchownie zna humanistyczną terminologię naukową;
student z trudem umie tłumaczyć proste teksty i sentencje łacińskie;
student powierzchownie rozpoznaje znaczenie i funkcję odwołań do kultury antycznej w kulturze polskiej
ocena 2:
Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3.0
Literatura
O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych (wydanie dowolne);
J. Wojtczak-Szyszkowski, Roma clarissima urbium, Warszawa 2008; Fides et litterae, Warszawa 1998;
Słownik łacińsko-polski (wydanie dowolne, zalecane pod red. K. Komanieckiego)
zbiory i opracowania sentencji łacińskich: S. Kalinkowski, Aurea dicta, złote słowa, (wydanie dowolne), Cz. Jędraszko, Łacina na co dzień, Warszawa 1990 lub inne zbiory
A.W.Mikołajczak, Łacina w kulturze polskiej, Wrocław 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: