Historia Polski WH-FP-WM-HP.1
Wykłady służą wyjaśnieniu zjawisk i procesów historycznych, zachodzących w Polsce od czasów wczesnego średniowiecza do współczesności. Dotyczą najważniejszych wydarzeń politycznych,społecznych, gospodarczych, religijnych i kulturowych. Ukazują m. in. okoliczności i proces budowy państwa polskiego w okresie piastowskim, kształtowanie się społeczeństwa stanowego, wyjątkowość demokracji szlacheckiej, przyczyny i skutki zaborów oraz wpływ dziejów Polski w tym okresie na obecny kształt polskiej kultury i społeczeństwa.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Ma uporządkowaną wiedze z zakresu historii Polski, uwzględniającą najnowsze badania historyczne, oraz zna jej wpływ na rozwój kultury, zwłaszcza na rozwój języka i literatury polskiej (FP1_W10). Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych (FP1_U01). Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju Europy (FP1_K05).
Kryteria oceniania
Egzamin po drugim semestrze.
- test z pojęć / dat / osób 50 % oceny końcowej
- egzamin ustny 50 % oceny końcowej
Ocena
Obie części egzaminu oceniane będą w systemie punktowym, a ocena końcowa z przedmiotu będzie stosowna do sumy zdobytych punktów. 0-59,5 pkt.: ndst; 60-67 pkt.: dst; 67,5-74,5 pkt.: dst +; 75-83 pkt.: db; 83,5-91,5 pkt.: db+; 92-100 pkt.
Kryteria oceny egzaminu ustnego:
Każdy student losuje zestaw trzech pytań, z których jedno odnosi się do średniowiecza bądź epoki nowożytnej, drugie obejmuje epokę rozbiorową bądź dzieje Polski w XX i XXI wieku, a trzecie ma charakter przekrojowy. Za pierwsze dwa można otrzymać maksimum 15 punktów, za trzecie - 20. W ocenie pod uwagę brane będą:
- znajomość podstawowych faktów, osób, pojęć związanych z omawianym zagadnieniem
- prawidłowe posługiwanie się terminologią
- umiejętność łączenia faktów historycznych w ciągi przyczynowo-skutkowe
- umiejętność dostrzegania szerszego tła społecznego, politycznego, kulturowego omawianego zagadnienia
- umiejętność formułowania spójnej, logicznej i poprawnej jezykowo wypowiedzi
Literatura
H. Samsonowicz i in., Polska na przestrzeni wieków, Warszawa 2007
N. Davis, Serce Europy. Krótka historia Polski, Londyn 1995
S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków, różne wydania.
M. Markiewicz, Historia Polski 1492-1795, Kraków, różne wydania.
N. Davies, Boże Igrzysko. Historia Polski, Kraków, różne wydania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: