Współczesne narzędzia wydawnicze WH-FP-SP-II-2-WspWyd
Podczas zajęć student pozna obraz współczesnego rynku wydawniczego w Polsce oraz modele funkcjonowania wydawnictwa. Dowie się, jak profesjonalnie przygotować książkę do druku (redakcja, adiustacja, korekta, skład i łamanie, opracowanie graficzne). Pozna modele dystrybucji książek (w Polsce i na świecie), a także dowie się, jak przygotować plan marketingowy oraz w jaki sposób wypromować wydane pozycje.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - H2A_W07 - student uporządkowaną wiedzę dotyczącą rynku wydawniczego w Polsce - opisuje rynek wydawniczy w Polsce, tłumaczy jego problemy, rozróżnia modele zarządzania wydawnictwem w zależności od ich celów, ilustruje wiedzę przykładami.
Umiejętności - H2A_U04, H2A_U05 - student analizuje i klasyfikuje aktualne problemy współczesnych wydawnictw. Porównuje mechanizmy działania procesów dystrybucji i promocji publikacji.
Kompetencje społeczne H2A_K04 - student dyskutuje na tematy dotyczące rynku wydawniczego, pracuje w grupie podczas zajęć i samodzielnie, podczas przygotowywania projektu - demonstruje przygotowaną pracę, przewiduje działalność wydawnictwa.
Opis ECTS:
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć - 50 godz.
przygotowanie prezentacji - 50 godz.
konsultacje - 5 godz.
w sumie - 135 godz.
Kryteria oceniania
Metody oceniania: przygotowanie projektu i zaprezentowanie go podczas zaliczenia; ocenianie ciągłe.
Kryteria oceniania: Na ocenę niedostateczną: student nie przygotował prezentacji projektu/nie zna, nie potrafi opisać działania rynku wydawniczego w Polsce, nie zna mechanizmów działania dystrybucji książek w Polsce i na świecie, nie rozumie podstawowych pojęć z zakresu ochrony własności intelektualnej.
Na ocenę dostateczną: student przygotował prezentację projektu i jest w stanie objaśnić podstawowe mechanizmy działania rynku wydawniczego w Polsce
Na ocenę dobrą: student przygotował prezentację projektu i jest w stanie objaśnić mechanizmy działania rynku wydawniczego w Polsce, wie, jak działa rynek dystrybucji publikacji w Polsce i na świecie, rozumie podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej.
Na ocenę bardzo dobrą: student przygotował prezentację projektu, rozumie zasady rządzące rynkiem wydawniczym w Polsce, zna mechanizmy działania dystrybucji w Polsce i na świecie, rozumie podstawowe pojęcia ochrony własności intelektualnej, śledzi zmiany zachodzące na rynku, wyciąga wnioski i proponuje własne rozwiązania marketingowe.
Praktyki zawodowe
Możliwość zaliczenia praktyk w Wydawnictwie Naukowym Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Literatura
Ł. Gołębiewski, P. Waszczyk, "Rynek książki w Polsce" (2010 bądź wydania późniejsze), Warszawa; "Dokąd zmierzamy. Książka i jej czytelnik", red. R. Gaziński, Szczecin 2008; T. Woll, "Jak osiągnąć zysk w wydawnictwie", Kraków 1998; A. Baverstock, "Marketing w wydawnictwie. Fantazja czy rzeczywistość?", Kraków 1997; A. Wolański, "Edycja tekstów", Warszawa 2014; Ł. Gołębiewski, No future book. Śmierć książki, Warszawa 2008, D. Gill, Nabywanie tytułów. Organizacja i zarządzanie w redakcji, Kraków 1994, J. Kremer, 1001 ways to market your books, New Mexico 2006.
http://www.rynek-ksiazki.pl, http://www.biblioteka-analiz.pl, http://www.dobraliteratura.pl
czasopisma (wybrane numery): Biblioteka Analiz, Notes Wydawniczy, Książki. Magazyn do czytania, Nowe Książki, Zeszyty Literackie, Literatura na Świecie, Teksty Drugie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: