Język reklamy WH-FP-SP-II-2-JezRek
Omawiana na zajęciach problematyka koncentrować się będzie się wokół kilku zagadnień kluczowych, tzn.:
• Reklama jako gatunek (definicja, historia, aspekt komunikacyjny) (2h)
• Podstawowe błędy w tworzeniu reklamy wizualnej (2h)
• Tworzenie strategii reklamowej (brief, rodzaje strategii kreacyjnej, struktura komunikatu reklamowego) (2h)
• Psychologia w reklamie (językowe środki perswazji, manipulacji, wpływ na odbiorcę, próby zmiany postaw) (6h)
• Kompozycja wizualno-werbalna reklamy (językowy obraz świata, copywriting, ikonosfera) (4h)
• Analiza socjologiczno-psychologiczna odbiorców przekazów reklamowych (2h)
• Kulturowe determinanty w zachowaniach odbiorców przekazów reklamowych/ konsumentów (4h)
• Język – skuteczne narzędzie reklamy (leksyka, frazeologia, składnia, środki retoryczne)(4h)
• Edukacyjny aspekt reklamy: reklama społeczna a komercyjna (2h)
Nakład pracy studenta:
30 godz. - aktywne uczestnictwo w zajęciach
15 godz. - przygotowanie do zajęć (autorstwo tekstów, redakcja)
10 godz. - przygotowanie własnych prezentacji do konkretnych zagadnień
15 godz. - przygotowanie publicznego wystąpienia/prezentacji projektu
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty w obszarze wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych osiągnięte zostaną takimi metodami jak: wykład problemowy, wykład konwersacyjny, ćwiczenia praktyczne.
Student posiądzie wiedzę o uwarunkowaniach wizualno-językowej budowy skutecznej reklamy, a jednocześnie nabędzie umiejętności krytycznej analizy reklam – zwłaszcza prasowych. Dodatkowo posiądzie umiejętności umożliwiające zaplanowanie użytecznego badania na określonym etapie rozwoju idei kreatywnej, obejmujące operacjonalizację problemu badawczego (zwłaszcza językowego), sporządzenie briefu dla agencji reklamowej/badawczej oraz analizę i interpretację wyników przeprowadzonego badania.
Wiedza:
Student:
KU2_W02 -ma pogłębioną wiedzę w zakresie metodologii badań nauk humanistycznych i wybranych nauk społecznych w oparciu o ogólną metodologię nauk
KU2_W05 - zna gruntownie narzędzia metodologiczne oraz kategorie badawcze kulturoznawstwa i pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych
KU2_W08 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
Umiejętności:
Student:
KU2_U01 -potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych
KU2_U02 - umie w sposób samodzielny pozyskiwać informacje z różnorodnych źródeł zastanych i wywołanych w zakresie odpowiadającym postepowaniu badawczemu w obszarze nauk o kulturze i dyscyplin pokrewnych, rozwijać swoje kompetencje badawcze i zawodowe, oraz kierować swoją karierą zawodową
Kompetencje społeczne:
Student:
KU2_K05 - umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego
KU2_K10 - Potrafi świadomie użytkować nowe technologie medialne i sieciowe w zakresie aktywności komunikacyjnej, edukacyjno-badawczej i artystycznej
Kryteria oceniania
Efekty kształcenia zweryfikowane zostaną podczas publicznej (przed innymi studentami uczęszczającymi na zajęcia i prowadzącym zajęcia) prezentacji projektu pracy grupy. Wyniki pracy grupy zostaną też zweryfikowane podczas prezentacji, poddane też zostaną analizie i dyskusji seminaryjnej.
Metody oceniania w obszarze wiedzy: sprawdzanie znajomości lektur (ustne), referowanie literatury przedmiotu.
Metody oceniania w obszarze umiejętności: dyskusja na zajęciach, ustna analiza przykładów reklamowych zaprezentowanych na zajęciach w oparciu o zdobytą wiedzę
Metody oceniania w obszarze kompetencji społecznych: ocenianie umiejętności pracy w grupie, wykonywania prezentacji i jej prezentowania przed publicznością, prac przy projekcie.
OCENIANIE:
Wiedza:
Ocena:
- 2 (niedostateczny)- student nie wykazuje wiedzy, związanej z podstawowymi cechami odróżniającymi poszczególne rodzaje tekstów reklamowych,
- 3 (dostateczny) - student posiada wiedzę na temat podstawowych cech i rodzajów tekstów reklamowych
- 4 (dobry) - student posiada wiedzę na temat cech podstawowych większości rodzajów tekstów reklamowych jako przekazów perswazyjnych i wie, w jaki sposób samodzielnie je tworzyć oraz redagować,
- 5 (bardzo dobry) - student wykazuje wiedzę na temat wszystkich współczesnych typów tekstów reklamowych; wie, w jaki sposób je samodzielnie redagować, świadomy jest sposobów przeprowadzenia krytycznej analizy przekazów reklamowych, ze wskazaniem m.in. błędów oraz najważniejszych cech rodzajowych
Umiejętności:
Ocena:
- 2 (niedostateczny) - student nie potrafi samodzielnie napisać ani zredagować tekstu będącego przekazem reklamowym,
-3 (dostateczny) – student potrafi wskazać podstawowe cechy różniące poszczególne rodzaje tekstów reklamowych, ale nie potrafi ich samodzielnie napisać
- 4 (dobry) - student samodzielnie tworzy i redaguje różne rodzaje tekstów z zakresu reklamy, potrafi stworzyć krytyczną analizę tekstów o podobnym reklamowym charakterze
- 5 (bardzo dobry) - student swobodnie tworzy dowolne teksty o charakterze reklamowym, przeprowadza krytyczną analizę tekstów konkurencyjnych w oparciu o swoją wiedzę, jak i o najnowsze trendy rynkowe w tej dziedzinie
Kompetencje społeczne:
elementem niezbędnym do uzyskania oceny pozytywnej (oprócz wypełnienia określonych kryteriów z zakresu wiedzy i umiejętności) jest wykazanie się przez studenta umiejętnością współpracy w grupie (podczas przygotowań projektowych oraz podczas grupowej prezentacji pracy).
Oprócz obecności na zajęciach (dozwolone są 2 nieusprawiedliwione nieobecności) i zapoznania się z zalecaną, ustalona na zajęciach literaturą - ocena końcowa jest wypadkową dwóch/ trzech ocen cząstkowych. Dwie podstawowe oceny cząstkowe to sumaryczna ocena (prowadzącego zajęcia) wszystkich zadań wykonanych przez grupę oraz ocena pracy poszczególnych członków grupy dokonana przez szefa i ocena szefa przez członków grupy. Dodatkowo każdy uczestnik grupy może poprawić swoją ocenę (lub zaliczyć nadprogramową nieobecność) poprzez trzecią ocenę cząstkową – przygotowanie analizy językowej wybranego przez prowadzącego zagadnienia dotyczącego języka w reklamie.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Albin K, Reklama. Przekaz. Odbiór. Interpretacja, Warszawa-Wrocław 2002.
2. Bralczyk J, Język na sprzedaż, Warszawa 1996.
3. Doliński D, Psychologia reklamy, Wrocław 2001.
4. Kamińska-Szmaj I., Słownictwo charakterystyczne dla tekstów reklamowych,
PJ 1998, 6.
5. Lewiński P.H, Retoryka reklamy, Wrocław 1999.
6. Lubaś W, Język w komunikacji, perswazji i w reklamie, Dąbrowa Górnicza 2006.
7. Maćkiewicz J, Metafora w reklamie, w: Kreowanie świata w tekstach, red. A. M. Lewicki, R. Tokarski, Lublin 1995.
8. Pitrus A, Znaki na sprzedaż. W stronę integracyjnej teorii reklamy, Kraków 2005.
9. Skowronek K, Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków 2001.
10. Szczęsna E, Poetyka reklamy, Warszawa 2003.
11. Zimny R, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: