Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego (cz. II) WH-FP-SP-II-2-JPJO-W
Wykłady z metodyki njpjo, cz. II mają umożliwić poznanie podejścia zadaniowego do nauczania i uczenia się języków obcych, w tym języka polskiego jako obcego. Mają pogłębić i utrwalić poznanie podejścia komunikacyjnego i perspektywy zadaniowej. Poza tym poznanie europejskiego systemu opisu kształcenia językowego ESOKJ oraz programów nauczania języka polskiego jako obcego na wszystkich poziomach biegłości językowej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP2g_W09: Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu
psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw
nauczania języka polskiego jako obcego oraz pogłębioną
wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej
zmienności jego znaczeń;
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o współczesnych
dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą
glottodydaktykę, psychologię, pedagogikę; zna wszystkie
podręczniki glottodydaktyczne oraz warsztat lektora języka
polskiego jako obcego;
zna i wykorzystuje najnowsze tendencje metodyczne w
glottodydaktyce i sposoby dostosowania metody do potrzeb
grupy lub indywidualnych, osobowościowych cech studenta,
a także metody testowania i certyfikowania znajomości
języka polskiego jako obcego.
FP2g_U03: Potrafi efektywnie i od początku uczyć cudzoziemców języka polskiego jako obcego tylko po polsku na wszystkich
poziomach zaawansowania, stosując znane zasady
ortoepiczne, gramatyczne, ortograficzne i stylistyczne, a
także z zakresu emisji głosu w nauczaniu języka polskiego
jako obcego.
OPIS ECTS:
- udział w zajęciach – 30 godzin
- przygotowanie do zajęć – 30 godzin
- przygotowanie do egzaminu – 30 godzin
- przygotowanie konspektu lekcji - 15 godzin
- samodzielna lektura – 15 godzin
120 godzin=4 punkty ECTS
75 godzin=3 punkty ECTS
Kryteria oceniania
METODY OCENIANIA
Wykład na II roku specjalizacji z metodyki kończy egzamin, składający się z trzech części, pisemnej, ustnej oraz wliczona jest również ocena z praktyki. Na zakończenie wykładu studenci są zobowiązani do napisania konspektu lekcji jpjo z zastosowaniem wybranej metody niekonwencjonalnej i przeprowadzenia mini lekcji.
KRYTERIA OCENIANIA
Bardzo dobrą ocenę (5) uzyskuje Student, który:
FP2g_W09
- Ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw nauczania języka polskiego jako obcego oraz pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń. Ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę szczegółową o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą glottodydaktykę, psychologię, pedagogikę; bardzo dobrze zna wszystkie podręczniki glottodydaktyczne oraz warsztat lektora języka polskiego jako obcego. Bardzo dobrze zna i wykorzystuje najnowsze tendencje metodyczne w glottodydaktyce i sposoby dostosowania metody do potrzeb grupy lub indywidualnych, osobowościowych cech studenta, a także metody testowania i certyfikowania znajomości języka polskiego jako obcego
FP2g_U03
- bardzo dobrze potrafi efektywnie i od początku uczyć cudzoziemców języka polskiego jako obcego tylko po polsku na wszystkich poziomach zaawansowania, stosując znane zasady ortoepiczne, gramatyczne, ortograficzne i stylistyczne, a także z zakresu emisji głosu w nauczaniu języka polskiego jako obcego..
Dobrą ocenę (4) uzyskuje Student, który:
FP2g_W09
- ma dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw nauczania języka polskiego jako obcego oraz pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń. Ma dobrze uporządkowaną wiedzę szczegółową o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą glottodydaktykę, psychologię, pedagogikę; dobrze zna wszystkie podręczniki glottodydaktyczne oraz warsztat lektora języka polskiego jako obcego. Dobrze zna i wykorzystuje najnowsze tendencje metodyczne w glottodydaktyce i sposoby dostosowania metody do potrzeb grupy lub indywidualnych, osobowościowych cech studenta, a także metody testowania i certyfikowania znajomości języka polskiego jako obcego
FP2g_U03
- dobrze potrafi efektywnie i od początku uczyć cudzoziemców języka polskiego jako obcego tylko po polsku na wszystkich poziomach zaawansowania, stosując znane zasady ortoepiczne, gramatyczne, ortograficzne i stylistyczne, a także z zakresu emisji głosu w nauczaniu języka polskiego jako obcego..
Dostateczną ocenę (3) uzyskuje Student, który:
FP2g_W09
- ma słabo uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw nauczania języka polskiego jako obcego oraz pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń. Ma słabo uporządkowaną wiedzę szczegółową o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą glottodydaktykę, psychologię, pedagogikę; dobrze zna wszystkie podręczniki glottodydaktyczne oraz warsztat lektora języka polskiego jako obcego. Słabo zna i wykorzystuje najnowsze tendencje metodyczne w glottodydaktyce i sposoby dostosowania metody do potrzeb grupy lub indywidualnych, osobowościowych cech studenta, a także metody testowania i certyfikowania znajomości języka polskiego jako obcego
FP2g_U03
- sałbo potrafi efektywnie i od początku uczyć cudzoziemców języka polskiego jako obcego tylko po polsku na wszystkich poziomach zaawansowania, stosując znane zasady ortoepiczne, gramatyczne, ortograficzne i stylistyczne, a także z zakresu emisji głosu w nauczaniu języka polskiego jako obcego..
Niedostateczną ocenę (2) uzyskuje Student, który
- nie spełnia kryteriów ujętych w efektach kształcenia.
Praktyki zawodowe
Zgodnie z regulaminem praktyk glottodydaktycznych
Literatura
I. Janowska, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011.
Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, praca zbiorowa pod red. E. Lipińskiej i A. Seretny, Kraków 2006.
I. Janowska, Planowanie lekcji języka obcego, podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków 2010.
Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, pod red. K. Kruszewskiego, Warszawa 2009.
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. poziomy A1-C2, praca zbiorowa pod red. I. Janowskiej, E. lipińskiej, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turka, Kraków 2011.
40 koncepcji dobrych lekcji, pod red. A. Rabiej, H. Marczyńskiej i B. Zaręby, Kraków 2011.
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003
J. Krajka, Lekcja a metoda nauczania. Modele lekcji języka obcego w: Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa 2009.
M. Żylińska, Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych. teoria i praktyka, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: