Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego WH-FP-SP-II-1-MNJPJO
Zajęcia z metodyki nauczania języka polskiego jako obcego mają na celu przedstawienie programów nauczania na poziomach zaawansowania A1-C2, metoda i technik pracy wspierających rozwijanie wszystkich kompetencji oraz przedstawienie podstawowych zagadnień teoretycznych związanych z uczeniem się języka polskiego jako obcego. Dodatkowym celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć (w tym warsztatów) z zakresu polskiej kultury i historii przeznaczonych dla cudzoziemców na różnych poziomach zaawansowania. Studenci poznają techniki pracy aktywnej na lekcji, pracy metodą projektów, pracy z uczniami w różnym wieku oraz podstawowych zagadnień e-learningu.
1. Nauczanie języka polskiego jako obcego - podstawowe pojęcia (4h)
2. Konstruowanie programu nauczania ( ustalanie zakresu tematycznego, porządkowanie materiału leksykalnego i gramatycznego, określanie celów, liczba godz. etc.) oraz porównanie go z wybranym programem nauczania - poziomy nauczania A1-C2, nauczania podsystemów języka zależnie od poziomu nauczania (4 h)
3. planowanie zajęć jpjo - tworzenie konspektu lekcji z uwzględnieniem faz lekcyjnych, określanie celów lekcji, dobór form i technik pracy, przygotowywanie kart pracy, ćwiczeń itp. pomocy/środków dydaktycznych (2h)
4. przegląd podręczników i stron www do nauki języka polskiego jako obcego (2h)
5. nauczanie kultury i historii - podstawowe zagadnienia (4h)
6. nowoczesne technologie na lekcji jpjo i przygotowywanie ćwiczeń online (4h)
7. badanie potrzeb językowych i edukacyjnych (2h)
8. nauczanie języków specjalistycznych (2h)
7.prowadzenie lekcji/ obserwacja/ ocena (peer-review) (6h)
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia z metodyki nauczania języka polskiego jako obcego mają na celu przedstawienie programów nauczania na poziomach zaawansowania A1-C2, metoda i technik pracy wspierających rozwijanie wszystkich kompetencji oraz przedstawienie podstawowych zagadnień teoretycznych związanych z uczeniem się języka polskiego jako obcego. Dodatkowym celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć (w tym warsztatów) z zakresu polskiej kultury i historii przeznaczonych dla cudzoziemców na różnych poziomach zaawansowania. Studenci poznają techniki pracy aktywnej na lekcji, pracy metodą projektów, pracy z uczniami w różnym wieku oraz podstawowych zagadnień e-learningu. 1. Nauczanie języka polskiego jako obcego - podstawowe pojęcia (4h) |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i rozumie terminologię, używaną w metodyce nauczania języka polskiego jako obcego.
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw nauczania języka polskiego jako obcego na wszystkich poziomach zaawansowania oraz pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń.
Samodzielnie opracowuje konspekty, ćwiczenia, testy i pomoce dydaktyczne, a także indywidualne programy nauczania języka polskiego jako obcego zgodnie z odpowiednim poziomem zaawansowania wymaganym na egzaminach certyfikatowych.
Kreatywnie wykorzystuje zarówno nowoczesne technologie, w szczególności platformy e-learningowe, jak i gry oraz zabawy edukacyjne w nauczaniu języka polskiego jako obcego.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i krytycznie analizuje swoje kompetencje zawodowe w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga podstawowe dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela języka polskiego jako obcego.
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe, kształtujące.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
I. Janowska, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011.
Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, praca zbiorowa pod red. E. Lipińskiej i A. Seretny, Kraków 2006.
I. Janowska, Planowanie lekcji języka obcego, podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków 2010.
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. poziomy A1-C2, praca zbiorowa pod red. I. Janowskiej, E. lipińskiej, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turka, Kraków 2011.
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003
J. Krajka, Lekcja a metoda nauczania. Modele lekcji języka obcego w: Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa 2009.
Nauka języka w perspektywie ucznia, red. H. Komorowska
Metodyka nauczania języka obcego, H. Komorowska
wybrane artykuły z czasopisma "Języki obce w szkole"
Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, pod red. W. Miodunki, Kraków 2004.
Przemysław E. Gębal, Realia i kultura w nauczaniu polskiego jako obcego. [w:]
Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji naukowej, pod red. Piotra Garncarka i Piotra Kajaka. CJPiKPdC POLONICUM, Warszawa 2012
Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji naukowej, pod red. P. Garncarka i in. CJPiKPdC POLONICUM, Warszawa 2010;
Refleksyjny praktyk. O pracy nauczyciela języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo UKSW, 2020, red. Karolina Zioło-Pużuk (wybrane teksty)
Karolina Zioło-Pużuk, Small talk w klasie i poza nią - krótka rozmowa, która buduje relacje i wspiera rozwój kompetencji komunikacyjnej, w: Refleksyjny praktyk. O pracy nauczyciela języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo UKSW, 2020
Karolina Zioło-Pużuk, Nauczanie języka polskiego jako obcego osób duchownych- wyzwania i rozwiązania. „Język, szkoła, religia”, 2021
Karolina Zioło-Pużuk, Photovoice jako metoda badania potrzeb językowych i szkoleniowych. Studium przypadku. Acta Universitatis Lodzensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 2021
W cyklu 2021/22_Z:
I. Janowska, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: