Krytyczna analiza tekstu w praktyce redakcyjnej (cz. II) WH-FP-SP-I-3-KrytAn2
Cykl zajęciowy zaczyna się powtórzeniem podstawowej wiedzy teoretycznej z części I, co jest niezbędnym wprowadzeniem do drugiej części warsztatu. Następnie w toku warsztatów redakcyjnych studenci utrwalają umiejętność analizy tekstu w strukturach: językowej, merytorycznej i edytorskiej, w różnych rodzajach wypowiedzi, samodzielnie redagując różne teksty. W tej części cyklu studenci poznają ponadto zasady opracowywania tzw. aparatu edytorskiego dla tekstów współczesnych: przypisów, bibliografii, indeksów itp. Praca ta jest oceniana i na kolejnych zajęciach szczegółowo i analitycznie omawiana. W ciągu semestru uczestnicy zajęć samodzielnie redagują 6-8 tekstów, tak samo jak w części I otrzymują również możliwość wglądu w prawdziwe materiały wydawnicze, a także dokonują krytycznego oglądu różnych form tekstów już opublikowanych, opatrzonych aparatem.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: |
Efekty kształcenia
- zna i rozumie terminologię edytorstwa praktycznego;
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu norm i zasad redagowywania i opracowywania tekstu współczesnego
- potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi.
- potrafi współdziałać w grupie, biorąc udział w procesie wydawniczym
Kryteria oceniania
Niedostateczną ocenę otrzymuje student, który nie spełnia kryteriów, zawartych w efektach kształcenia.
Dostateczną ocenę uzyskuje student, który:
- częściowo zna i rozumie terminologię edytorstwa praktycznego;
- w stopniu dopuszczającym potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi.
- potrafi współdziałać w grupie, biorąc udział w procesie wydawniczym.
Dobrą ocenę uzyskuje student, który:
- dobrze zna i rozumie terminologię edytorstwa praktycznego;
- w stopniu dobrym potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi.
- potrafi współdziałać w grupie, biorąc udział w procesie wydawniczym.
Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który:
- dobrze zna i rozumie terminologię edytorstwa praktycznego;
- w stopniu dobrym potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi.
- potrafi współdziałać w grupie, biorąc udział w procesie wydawniczym.
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu wydawcy czy redaktora.
Literatura
Słownik języka polskiego PWN Wielki słownik ortograficzny PWN
P. Muldner-Nieckowski, Wielki słownik frazeologiczny języka polskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: