Wstęp do metodyki nauczania języka polskiego jako obcego WH-FP-SP-I-2-WMNJPJO
Podczas zajęć poruszane będą następujące zagadnienia mające na celu przygotowanie studenta do prowadzenia zajęć z języka polskiego jako obcego na poziomach A1-B1, w tym pracy od początku w języku polskim oraz pracy z grupami dzieci, młodzieży i dorosłych.
1. Nauczanie języka polskiego jako obcego - podstawowe pojęcia
2. Konstruowanie programu nauczania ( ustalanie zakresu tematycznego, porządkowanie materiału leksykalnego i gramatycznego, określanie celów, liczba godz. etc.) poziomy nauczania A1-B1, nauczania podsystemów języka zależnie od poziomu nauczania
3. przegląd podręczników i stron www do nauki języka polskiego jako obcego dla poziomów A1-B1
4. Tworzenie konspektu lekcji z uwzględnieniem faz lekcyjnych, określanie celów lekcji, dobór form i technik pracy, przygotowywanie kart pracy, ćwiczeń itp. pomocy/środków dydaktycznych
5. Gry i zabawy w nauczaniu jpjo
7.Prowadzenie lekcji/ obserwacja/ ocena (ocena koleżeńska)
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
Zna i rozumie na poziomie podstawowym terminologię, używaną w metodyce nauczania języka polskiego jako obcego.
Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw nauczania języka polskiego jako obcego, przede wszystkim na poziomach nauczania A1-B1.
Rozumie czym jest proces grupowy, jak przebiega na lekcji i zna zasady pracy z grupą zróżnicowaną.
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe, kształtujące, prace studentów oceniane będą podczas zajęć; wdrożenie do oceny koleżeńskiej.
Ocena bdb: prezentuje w pełni założone przedmiotowe efekty uczenia się.
Ocena do: prezentuje w stopniu dobrym, ale nie pełnym, założone przedmiotowe efekty uczenia się;
Ocena dst: w niewielki stopniu wykazuje się umiejętnościami i wiedzą opisaną w przedmiotowych efektach uczenia się.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, praca zbiorowa pod red. E. Lipińskiej i A. Seretny, Kraków 2006.
2. I. Janowska, Planowanie lekcji języka obcego, podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków 2010.
3. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. poziomy A1-C2, praca zbiorowa pod red. I. Janowskiej, E. lipińskiej, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turka, Kraków 2011.
4. Metodyka nauczania języka obcego, H. Komorowska
5. wybrane artykuły z czasopisma "Języki obce w szkole" , w tym tekst Karoliny Zioło-Pużuk nt. kart dialogowych
6. Refleksyjny praktyk. O pracy nauczyciela języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo UKSW, 2020, red. Karolina Zioło-Pużuk (wybrane teksty)
7. Karolina Zioło-Pużuk, Small talk w klasie i poza nią - krótka rozmowa, która buduje relacje i wspiera rozwój kompetencji komunikacyjnej, w: Refleksyjny praktyk. O pracy nauczyciela języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo UKSW, 2020
8. Karolina Zioło-Pużuk, Nauczanie języka polskiego jako obcego osób duchownych- wyzwania i rozwiązania. „Język, szkoła, religia”, 2021
9. Karolina Zioło-Pużuk, Photovoice jako metoda badania potrzeb językowych i szkoleniowych. Studium przypadku. Acta Universitatis Lodzensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: