Stereotypy językowe WH-FP-SP-I-2-SterJez
Cel główny realizowany jest poprzez omówienie następujących tematów:
stereotyp – historia terminu, koncepcje definicyjne, funkcje, odmiany
stereotyp jako element językowego obrazu świata
językowy obraz świata
etnolingwistyka
wykładniki stereotypizacji
metody badań stereotypów
definicja kognitywna i pragmatyczno-funkcjonalna
autostereotypy i heterostereotypy
stereotypy niektórych narodowości, mieszkańców regionów oraz zawodów
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zakończeniu kursu student:
-zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z
zakresu językoznawstwa;
-zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z
zakresu wiedzy o kulturze;
-potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych;
-potrafi przygotować wystąpienia ustne oraz prezentacje
multimedialne w języku polskim, z zakresu filologii
polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych i informacji pochodzących z mediów
tradycyjnych i elektronicznych;
-uczestniczy w życiu kulturalnym, odpowiedzialnie
korzystając z mediów tradycyjnych i elektronicznych ze
świadomością wartości tradycji literackiej i językowej jako
dobra wspólnego;
-ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Kryteria oceniania
zaliczenie pisemnej pracy kontrolnej na koniec semestru
zaliczenie prezentacji
aktywność
frekwencja (możliwe dwie nieobecności nieusprawiedliwione, tj. 4 godz. akad.)
Literatura
J. Anusiewicz, M. Fleischer, A. Dąbrowska, Językowy obraz świata a kultura, [w:] Język a Kultura, tom 13, 2000.
J. Bartmiński, Stereotypy mieszkają w języku, Lublin 2009.
J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006.
W. Chlebda, Stereotyp jako jedność języka, myślenia i działania, [w:] Język a Kultura, tom 12, 1998.
G. Habrajska, Prototyp - stereotyp - metafora, [w:] Język a Kultura, tom 12, 1998.
G. Habrajska, Stereotyp w komunikacji. [w:] Postscriptum Polonistyczne, tom 1(1), 2008.
O. Leszczak, Stereotypy w komercyjnym i politycznym dyskursie reklamowym, [w:] Przeszłość i teraźniejszość, Toruń 2010, s. 324 - 347.
O. Leszczak, Stereotypy etnicznych obrazów świata w aspekcie typologii cywilizacji. Metodologiczne zalążki badania kontrastywnego, [w:] w: Polityczne, gospodarcze i kulturowe aspekty relacji Polski z krajami byłego ZSRR, Kielce 2011, s. 127-140.
W. Nowak, Teoretyczne i metodologiczne problemy badań stereotypów, [w:] Rocznik Socjologiczny Rodziny UAM, 1999.
J. Tambor, Stereotyp i prototyp - znaczenia terminów, [w] Postscriptum Polonistyczne, tom 1(1), 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: