Socjolingwistyka WH-FP-SP-I-2-Socjoli
Tematy zajęć:
1. Język a tożsamość.
2. Język a stygmatyzacja. Pogranicza.
3. Polityka językowa. Mniejszości językowe. Konflikty językowe.
4. Zróżnicowanie geograficzne polszczyzny.
5. Gwary wiejskie i ich trwałość. Proces wyzbywania się gwary.
6. Zróżnicowanie społeczne polszczyzny. Różnice pokoleniowe.
7. Zróżnicowanie społeczne polszczyzny. Różnice środowiskowe.
8. Zróżnicowanie społeczne polszczyzny. Płeć.
9. Językowe i społeczne aspekty rozwoju nowych mediów.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP1_W09: ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu studiowanych specjalności.
Student wyjaśnia teoretyczne założenia socjolingwistyki jako metody badawczej oraz charakteryzuje najważniejsze procesy socjolingwistyczne zachodzące obecnie w Polsce.
FP1k_W05: Zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu socjolingwistyki i polityki językowej.
Student definiuje terminologię z zakresu socjolingwistyki.
FP1_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych.
Student samodzielnie opracowuje wybrane zagadnienia na podstawie literatury przedmiotu i dodatkowych źródeł oraz przedstawia je w postaci spójnej prezentacji na zajęciach.
FP1_U11: stosuje podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu studiowanych specjalności i/lub specjalizacji.
Student prawidłowo stosuje terminologię z dziedziny socjolingwistyki do opisu przedstawianych zagadnień.
FP1_K02: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role i kierując się wskazówkami opiekuna naukowego i opiekuna praktyki zawodowej.
Student dyskutuje na tematy z zakresu socjolingwistyki oraz angażuje się w przygotowanie samodzielnego projektu.
Uzasadnienie punktów ECTS:
udział w ćwiczeniach - 30 godzin,
przygotowanie do ćwiczeń 15 godzin,
przygotowanie samodzielnego projektu - 10 godzin,
przygotowanie do zaliczenia - 20 godzin.
75 godzin = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest samodzielne przygotowanie wybranego projektu z zakresu tematów zajęć, zaprezentowanie projektu na zajęciach oraz ocena co najmniej dostateczna z końcowego kolokwium.
Na ocenę bardzo dobrą: student rozpoznaje odmiany społeczne języka polskiego, identyfikuje zjawiska językowe oraz pozajęzykowe – historyczne, kulturalne i społeczne, które wpływają na aktualnie toczące się procesy socjolingwistyczne, ponadto łączy problemy teoretyczne takie jak, prestiż języka, związek języka z tożsamością oraz relację gwary i języka ogólnego z konkretnymi sytuacjami językowymi w Polsce.
Na ocenę dobrą - student rozpoznaje odmiany społeczne języka polskiego, łączy problemy teoretyczne takie jak, prestiż języka, związek języka z tożsamością oraz relację gwary i języka ogólnego z konkretnymi sytuacjami językowymi w Polsce.
Na ocenę dostateczną - student rozpoznaje odmiany społeczne języka polskiego, opisuje je na podstawie konkretnych sytuacji językowych w Polsce.
Na ocenę niedostateczną - student nie rozpoznaje odmian społecznych języka polskiego.
Literatura
Antonina Kłoskowska, 2005 (II wyd. 2012), Kultury narodowe u korzeni, Warszawa, głównie s. 79-136.
Benedict Anderson, 1997, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, tłum. Stefan Amsterdamski, Kraków (wybór).
Anna Zielińska, 2013, Mowa pogranicza. Studium o językach i tożsamościach w regionie lubuskim, Warszawa (wybór).
Erving Goffman, 2005, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, tłum. Aleksandra Dzierżyńska, Joanna Tokarska-Bakir, Gdańsk (wybór).
Rogers Brubaker, 1998, Nacjonalizm inaczej. Struktura narodowa i kwestie narodowe w nowej Europie, tłum. Jan Łuczyński, Warszawa – Kraków (wybór).
Cezary Obracht-Prondzyński, 2007, Kaszubi dzisiaj. Kultura-język-tożsamość, Gdańsk (wybór).
Jadwiga Zieniukowa, 2009, Zmiany w statusie języka kaszubskiego od połowy XX wieku do początku XXI wieku, „Etnolingwistyka” 21, Lublin, s. 259-269.
Bogusław Wyderka, 2010, O języku śląskim, „Studia Dialektologiczne” IV, pod red. Haliny Kurek, Anny Tyrpy i Jadwigi Wronicz, Kraków, s. 87-92.
Halina Kurek, 1995, Przemiany językowe wsi regionu krośnieńskiego. Studium socjolingwistyczne. Kraków (wybór).
Marek Łaziński, 2006, O panach i paniach. Polskie rzeczowniki tytularne i ich asymetria rodzajowo-płciowa, Warszawa, głównie s. 143-280.
Mirosław Filiciak, 2010, Internet – społeczne metamedium, w: Media audiowizualne. Podręcznik akademicki, red. Wiesław Godzic, Warszawa, s. 104-124.
Andrew Keen, 2007, Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, Warszawa (wybór).
Jan Grzenia, 2006, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa (wybór).
Stanisław Grabias, 2003, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Michał Głowiński (red.), 1980, Język a społeczeństwo, Warszawa.
Stanisław Gajda, 2001, Język polski. Najnowsze dzieje języków słowiańskich, Opole.
Aleksander Wilkoń, 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: