Krytyczna analiza tekstu w praktyce redakcyjnej (cz. I) WH-FP-SP-I-2-KrytAn1
Cykl zajęciowy zaczyna się krótkim wprowadzeniem teoretycznym na temat toku pracy przy tekście w procesie przygotowywania go do publikacji, co służy zrozumieniu różnicy między polami kompetencyjnymi i odpowiedzialnością redagowania, korekty i składu oraz poznaniu podstawowych pojęć z zakresu edytorstwa praktycznego i kultury książki i jest niezbędnym wprowadzeniem do warsztatu. Następnie w toku warsztatów redakcyjnych studenci poznają proces analizy tekstu w strukturach: językowej, merytorycznej i edytorskiej, w różnych rodzajach wypowiedzi, samodzielnie redagując różne teksty. Praca ta jest oceniana i na kolejnych zajęciach szczegółowo i analitycznie omawiana. W ciągu semestru uczestnicy zajęć redagują 6-8 tekstów, otrzymują również możliwość wglądu w prawdziwe materiały wydawnicze, także wspólnie z prowadzącym dokonują krytycznej analizy różnych form tekstów już opublikowanych, dostępnych w postaci afiszy, plakatów informacyjnych, prasy, książek.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
-zna i rozumie terminologię edytorstwa praktycznego;
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego
- potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi.
-potrafi współdziałać w grupie, biorąc udział w procesie wydawniczym
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu wydawcy czy redaktora.
Opis ECTS - 2 punkty
30 godzin - udział w zajęciach;
30 godzin - przygotowanie do zajęć.
Kryteria oceniania
Niedostateczną ocenę otrzymuje student, który nie spełnia kryteriów, zawartych w efektach kształcenia.
Dostateczną ocenę uzyskuje student, który:
- częściowo zna i rozumie terminologię edytorstwa praktycznego;
- w stopniu dopuszczającym potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi.
- potrafi współdziałać w grupie, biorąc udział w procesie wydawniczym.
Dobrą ocenę uzyskuje student, który:
- dobrze zna i rozumie terminologię edytorstwa praktycznego;
- w stopniu dobrym potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi.
- potrafi współdziałać w grupie, biorąc udział w procesie wydawniczym.
Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który:
- dobrze zna i rozumie terminologię edytorstwa praktycznego;
- w stopniu dobrym potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi.
- potrafi współdziałać w grupie, biorąc udział w procesie wydawniczym.
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu wydawcy czy redaktora.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: