Problemy edytorskie literatury XIX wieku WH-FP-SP-I-2-EdytXIX
Podczas kolejnych zajęć student poznaje kontekst historyczny oraz sytuację wydawniczą literatury polskiej w XIX wieku, a także najważniejsze ośrodki i inicjatywy wydawnicze na ziemiach historycznie polskich i ośrodkach emigracyjnych. Ważnym tematem (źródłem licznych problemów edytorskich) są zjawiska związane z cenzurą i jej negatywnym wpływem na praktyki pisarskie, wydawnicze oraz czytelnicze. Wymienione zjawiska omawiane są na przykładzie dziejów wydawniczych wybranych pisarzy (Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Elizy Orzeszkowej, Stefana Żeromskiego i innych) i najważniejszych dzieł literackich.
Podczas zajęć wypracowywane są umiejętności praktycznego rozwiązywania problemów edytorskich. Syntezą zagadnień staną się zjawiska związane z narodzinami polskiego edytorstwa naukowego oraz najważniejsze osiągnięcia w zakresie edytorstwa literatury XIX wieku.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
FP1e_W05: Student zna i rozumie podstawową terminologię edytorstwa naukowego oraz współczesnego edytorstwa praktycznego.
H1A_W02; H1A_W04; H1A_W06
FP1e_W09: Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii redagowania i opracowania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym.
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego: jego historii, osiągnięć i kierunków rozwoju - na poziomie podstawowym.
H1A_W03; H1A_W04; H1A_W06; H1A_W08
FP1e_W18: Ma uporządkowaną wiedzę obejmującą wybrane najważniejsze teorie i nurty metodologiczne związane z edytorstwem naukowym (teksty z różnych epok), praktycznym edytorstwem współczesnym oraz wiedzą o książce. Zna podstawowe zagadnienia z zakresu współczesnych technologii publikowania i umie je powiązać z zasadami pracy edytorskiej.
H1A_W01; H1A_W06; H1A_W07
UMIEJĘTNOŚCI:
FP1e_U06: Student na poziomie podstawowym potrafi integrować w swoim warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin: literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz innych, których znajomość jest niezbędna przy opracowaniu zarówno tekstów autorów żyjących, jak i dzieł dawniejszych.
Potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi.
Potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym krytykę tekstu w odniesieniu do nieskomplikowanych dzieł literatury XIX wieku.
Potrafi zastosować w praktyce wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym.
H1A_U04; H1A_U05
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
FP1e_K02: Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role związane z procesem redagowania tekstu, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
H1A_K02
FP1e_K04: Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu wydawcy, edytora tekstów XIX wieku.
H1A_K04
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest obecność i aktywny udział w zajęciach, odbycie zalecanej literatury przedmiotu, pozytywne zaliczenie pracy pisemnej, polegającej na analizie i ocenie trzech różnych edycji utworu zaproponowanego przez prowadzącego zajęcia.
Literatura
Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971;
Konrad Górski, tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978; wyd. 3: Toruń 2011;
Roman Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006;
Jerzy Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1980;
Świat pod kontrolą. Wybór materiałów z archiwum cenzury rosyjskiej w Warszawie, wybór i oprac. m. Prussak, Warszawa 1994;
wybrane edycje Mickiewicza, Słowackiego, Żeromskiego;
czasopismo: "Sztuka Edycji".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: