Podstawy pedagogiki specjalnej dla nauczycieli WH-FP-SP-3I-PodPed
Przedmiot prezentuje i przybliża istotę i złożoną problematykę zaburzeń rozwoju psychoruchowego w wymiarze poznawczym, motorycznym oraz emocjonalno-społecznym dzieci, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Celem przedmiotu jest ukazanie koncepcji niepełnosprawności, zwłaszcza niepełnosprawności intelektualnej oraz jej wielowymiarowości w pedagogice specjalnej - począwszy od definicji, aktualnej nozologii, aż po zagadnienia edukacji, terapii, rewalidacji i opieki.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
PSI_W01 - student ma wiedzę dotyczącą pedagogiki specjalnej obejmującą przedmiot, teleologię, terminologię oraz zakres teoretyczny.
PSI_W04 - student ma wiedzę na temat edukacji, terapii i rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności:
PSI_U02 - student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu przedstawienia konkretnych procesów i zjawisk dotyczących edukacji, terapii i rewalidacji oraz wsparcia społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kompetencje:
PSI_K01 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji, terapii, rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
30 godzin [30 : 30(25)=1], 1 ECTS
- uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych: 30 godzin
Kryteria oceniania
Wiedza:
- student ma wiedzę dotyczącą pedagogiki specjalnej, obejmującą przedmiot, teleologię, terminologię oraz zakres teoretyczny;
- na ocenę 3,0 - student wyjaśnia elementarne założenia pedagogiki specjalnej, w tym pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną - jej przedmiot, teleologię, terminologię oraz zakres teoretyczny bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 3,5 - student wyjaśnia elementarne założenia pedagogiki specjalnej, w tym pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną znając jej zakres teoretyczny oraz samodzielnie rozróżniając cele, zadania i definicje bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 4,0- student wyjaśnia elementarne założenia pedagogiki specjalnej, w tym pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną znając jej zakres teoretyczny oraz samodzielnie rozróżniając cele, zadania i definicje. Tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia, odwołując się do norm i procedur stosowanych w pracy z jednostką ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Bazuje na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 4,5 - student wyjaśnia elementarne i szczegółowe założenia pedagogiki specjalnej, zwłaszcza pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną znając jej zakres teoretyczny oraz samodzielnie rozróżniając cele, zadania i definicje. Tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia, odwołując się do norm i procedur stosowanych w pracy z jednostką ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Bazuje na podstawowej i uzupełniającej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 5,0 - student wyjaśnia w sposób pogłębiony założenia pedagogiki specjalnej, zwłaszcza pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną znając jej zakres teoretyczny oraz samodzielnie rozróżniając cele, zadania i definicje. Tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia, odwołując się do norm i procedur stosowanych w pracy z jednostką ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Bazuje na podstawowej i uzupełniającej literaturze przedmiotu. Wykazując się samodzielnym myśleniem podaje stosowne przykłady.
- student ma wiedzę na temat edukacji, terapii i rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- na ocenę 3,0 - student ma elementarną wiedzę na temat edukacji, terapii i rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odwołuje się do podstawowej literatury przedmiotu;
- na ocenę 3,5 - student ma elementarną wiedzę na temat edukacji, terapii i rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Samodzielnie rozróżnia i klasyfikuje zaburzenia rozwoju psychoruchowego, bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 4,0 - student ma elementarną wiedzę na temat edukacji, terapii i rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Samodzielnie rozróżnia i klasyfikuje, wyjaśnia i porównuje zaburzenia rozwoju psychoruchowego, bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 4,5 - student ma pogłębioną wiedzę na temat edukacji, terapii i rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Samodzielnie rozróżnia i klasyfikuje, wyjaśnia i porównuje zaburzenia rozwoju psychoruchowego, bazując na podstawowej i uzupełniającej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 5,0 - student ma pogłębioną wiedzę na temat edukacji, terapii i rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Samodzielnie rozróżnia i klasyfikuje, wyjaśnia i porównuje zaburzenia rozwoju psychoruchowego, bazując na podstawowej i uzupełniającej literaturze przedmiotu. Wykazując się samodzielnością myślenia podaje stosowne przykłady i wyłania konstruktywne wnioski.
Umiejętności:
- student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu przedstawienia konkretnych procesów i zjawisk dotyczących edukacji, terapii i rewalidacji oraz wsparcia społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- na ocenę 3,0 - student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu przedstawienia konkretnych procesów i zjawisk dotyczących edukacji, terapii i rewalidacji oraz wsparcia społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 3,5 - student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu przedstawienia konkretnych procesów i zjawisk dotyczących edukacji, terapii i rewalidacji oraz wsparcia społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 4,0 - student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu przedstawienia konkretnych procesów i zjawisk dotyczących edukacji, terapii i rewalidacji oraz wsparcia społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, bazując na podstawowej literaturze przedmiotu; Potrafi dokonać samodzielnej analizy i interpretacji powyższych procesów;
- na ocenę 4,5 - student potrafi wykorzystywać złożoną i uporządkowaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu przedstawienia konkretnych procesów i zjawisk dotyczących edukacji, terapii i rewalidacji oraz wsparcia społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, bazując na podstawowej i uzupełniającej literaturze przedmiotu. Potrafi dokonać samodzielnej analizy i interpretacji powyższych procesów;
- na ocenę 5,0 - student potrafi wykorzystywać złożoną i uporządkowaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu przedstawienia konkretnych procesów i zjawisk dotyczących edukacji, terapii i rewalidacji oraz wsparcia społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, bazując na podstawowej i uzupełniającej literaturze przedmiotu. Potrafi dokonać samodzielnej analizy i interpretacji powyższych procesów. Odwołując się do stosownych przykładów oraz własnych przemyśleń - konstruuje wnioski.
Kompetencje:
- student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji, terapii, rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- na ocenę 3,0 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji, terapii, rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- na ocenę 3,5 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji, terapii, rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przy jednoczesnym dokonywaniu samooceny własnych kompetencji;
- na ocenę 4,0 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji, terapii, rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przy jednoczesnym dokonywaniu samooceny własnych kompetencji; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego;
- na ocenę 4,5 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji, terapii, rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przy jednoczesnym dokonywaniu samooceny własnych kompetencji; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; rozumie, że nauczyciel - pedagog specjalny powinien rozwijać osobistą wiedzę i umiejętności;
- na ocenę 5,0 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji, terapii, rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przy jednoczesnym dokonywaniu samooceny własnych kompetencji; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Ponadto rozumie, że nauczyciel - pedagog specjalny powinien rozwijać osobistą wiedzę i umiejętności, wyznaczając kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Na ocenę końcową składa się przystąpienie studenta do kolokwium ustnego i pozytywne jego zaliczenie (wiedza z zajęć dydaktycznych oraz znajomość literatury podstawowej i uzupełniającej).
Literatura
Podstawowa:
1. Dykcik W. (red.): "Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych", UAM, Poznań 1996.
2. Guza A., Krzyżyk D. (red.): "Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych", tom 1 i tom 2, ZNP, Kielce 2012.
3. Hulek A. (red.): "Pedagogika rewalidacyjna", PWN, Warszawa 1980.
4. Kielin J.: "Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim", GWP, Gdańsk 1999.
5. Kirenko J.: "Edukacja i rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym", WSPP, Lublin 2006.
6. Krause A.: "Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej", Impuls, Kraków 2010.
7. Łosiowski Z., Serejski J. (red.): "Mózgowe porażenie dziecięce. Aspekty medyczne, pedagogiczne i socjalne", OB-RPNiSS, Warszawa 1985.
8. Sękowska Z.: "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej", APS, Warszawa 2001.
9. Smith D.D.: "Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki", PWN, Warszawa 2008.
10. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J.: "Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela", Difin, Warszawa 2014.
11. Thompson J.: "Specjalne potrzeby edukacyjne", PWN, Warszawa 2013.
12. Wyczesany J.: "Dydaktyka specjalna - wybrane zagadnienia", Harmonia, Gdańsk 2014.
Uzupełniająca:
1. Gajdzica Z., Klinik A. (red.): "Wątki zaniedbane, zaniechane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych", UŚ, Katowice 2004.
2. Kaczmarek B. (red.): "Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa - teoria i praktyka", Impuls, Kraków 2008.
3. Sadowska S.: "Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych", Akapit, Toruń 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: