Opracowanie edytorskie tekstu - literatura XIX i XX wieku WH-FP-M-II-1-OpEdTek
Zajęcia z modułu edytorskiego mają na celu ugruntowanie wiedzy i umiejętności studenta z zakresu edytorstwa naukowego. Zajęcia przybliżają zagadnienia edytorstwa XIX i XX wieku. Obejmują kwestie dotyczące ustalania podstaw wydania, atrybucji autorstwa, aparatu krytycznego. Przybliżają standardy wydawnicze ważnych edycji literatury pięknej XIX i XX wieku. Podczas zajęć studenci samodzielnie przygotowują opracowanie edytorskie dzieła literackiego z XIX lub XX wieku.
Przygotowywana w czasie całego semestru praca zaliczeniowa jest efektem kolejnych etapów pracy edytorskiej nad dziełem literackim. Są to: wybór utworu, rozpoznanie jego sytuacji edytorskiej, analiza i porównanie przekazów, wybór podstawy tekstowej, opracowanie aparatu krytycznego, opracowanie językowe tekstu, sporządzenie niezbędnych komentarzy filologicznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP2_W10
Student zna na poziomie zaawansowanym pojęcia, teorie i zasady postępowania z zakresu edytorstwa naukowego.
FP2_U08
Student potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach edytorstwa naukowego, a także ukierunkowywać innych w tym zakresie.
FP2_K05
Student jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji modułu edytorskiego przy planowaniu i działalności zawodowej i inspirowaniu aktywności na rzecz środowiska społecznego.
Opis ECTS:
- udział w zajęciach na platformie e-learningowej – 30 godzin
- przygotowanie do zajęć – 30 godzin
- przygotowanie pracy pisemnej – 15 godzin
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest złożenie pisemnej pracy zaliczeniowej. Kryteria oceniania są następujące:
Na ocenę bardzo dobrą student:
• ma bardzo dobre rozpoznanie sytuacji edytorskiej dzieła;
• dokonuje bardzo dobrej analizy tekstologicznej i porównania przekazów dzieła;
• w pełni wie jak dokonać wyboru podstawy tekstowej;
• bardzo dobrze opracowuje aparat krytyczny;
• bardzo dobrze przygotować transkrypcję tekstu;
• bardzo dobrze opracowuje zasady transkrypcji;
• bardzo dobrze przygotowuje komentarze filologiczne, historycznoliterackie oraz słowniki.
Na ocenę dobrą student:
• ma dobre rozpoznanie sytuacji edytorskiej dzieła;
• dokonuje dobrej analizy tekstologicznej i porównania przekazów dzieła;
• wie jak dokonać wyboru podstawy tekstowej;
• potrafi dobrze opracować aparat krytyczny;
• dobrze przygotowuje transkrypcję tekstu;
• dobrze opracowuje zasady transkrypcji;
• dobrze przygotowuje komentarze filologiczne, historycznoliterackie oraz słowniki.
Na ocenę dostateczną student:
• ma wystarczające rozpoznanie sytuacji edytorskiej dzieła;
• dokonuje wystarczającej analizy tekstologicznej i porównania przekazów dzieła;
• dostatecznie wie jak dokonać wyboru podstawy tekstowej;
• potrafi dostatecznie opracować aparat krytyczny;
• w sposób dostateczny przygotowuje transkrypcję tekstu;
• w sposób dostateczny opracowuje zasady transkrypcji;
• w sposób dostateczny przygotowuje komentarze filologiczne, historycznoliterackie oraz słowniki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: