Opracowanie edytorskie tekstu - literatura XVII/XVIII w. WH-FP-M-II-1-OpEdTe
Zadania: wybór utworu literackiego, rozpoznanie sytuacji edytorskiej dzieła, analiza i porównanie przekazów, wybór podstawy tekstowej, opracowanie aparatu krytycznego, transkrypcja tekstu oraz opracowanie zasad transkrypcji, przygotowanie komentarzy filologicznych, historycznoliterackich, ew. innych koniecznych do zrozumienia utworu.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP2_WO5
FP2e_W19
Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu z zakresu edytorstwa naukowego. Student ma uporządkowaną wiedzę obejmującą praktyki w zakresie edytorstwa naukowego dzieł literackich XVII i XVIII w. na poziomie zaawansowanym.
FP2_UO5
Student potrafi integrować na poziomie zaawansowanym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin: literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz innych, których znajomość jest niezbędna przy opracowaniu utworów autorów XVII-XVIII w. Potrafi przeprowadzić krytykę tekstu w odniesieniu do dzieł literatury XVII-XVIII w. i przygotować edycję krytyczną (fragment edycji) dzieła literackiego.
FP2_KO4
Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu wydawcy / edytora tekstów dawnych.
- udział w zajęciach – 30 godzin
- przygotowanie do zajęć i praca zaliczeniowa – 30 godzin
Kryteria oceniania
Metoda oceniania:
Na ocenę końcową składają się aktywność na zajęciach oraz ocena z pracy zaliczeniowej.
Kryteria oceniania:
Na ocenę niedostateczną (2): Student nie zna na poziomie rozszerzonym terminologii nauk humanistycznych z zakresu z zakresu edytorstwa naukowego. Student nie ma uporządkowanej wiedzy z tego zakresu
Na ocenę dostateczną (3): Student dostatecznie zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu z zakresu edytorstwa naukowego. Student ma dostatecznie uporządkowaną wiedzę w zakresie z edytorstwa naukowego literatury XVII i XVIII w. na poziomie zaawansowanym.
Na ocenę dobrą (4): Student dobrze zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu z zakresu edytorstwa naukowego. Student ma dobrze uporządkowaną wiedzę w zakresie edytorstwa naukowego literatury XVII i XVIII w. na poziomie zaawansowanym.
Na ocenę bardzo dobrą (5): Student ma tę wiedzę na poziomie zaawansowanym.
Analogicznie w pozostałych kryteriach:
Efekt FP2_U05 -
Na ocenę niedostateczną (2): Student nie potrafi integrować na poziomie zaawansowanym narzędzi badawczych z dziedzin nie zbędnych do przeprowadzenia krytyki tekstu i przygotowania edycji krytycznej dzieł dawnych
Na ocenę dostateczną (3) - potrafi to w stopniu dostateocznym;
Na ocenę dobrą (4): - potrafi to w stopniu dobrym
na ocenę bardzo dobrą - w stopniu bardzo dobrym.
Efekt: FP2e_K02; FP2e_K04
Na ocenę niedostateczną (2): Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów wynikających z wykonywania czynności wydawcy naukowego dzieł dawnych.
Na ocenę dostateczną (3) - czyni to w stopniu dostatecznym
Na ocenę dobrą (4) - w dobrym
Na ocenę bardzo dobrą (5) - w bardzo dobrym.
Praktyki zawodowe
w powiązaniu ze specjalizacją
Literatura
1. Alfredo Stussi, Tekstologia i edytorstwo, przeł. P. i M. Salwa, Gdańsk 2014
2. Z.Goliński, Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969.
3. K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978.
4. J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1980.
5. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. M.R. Mayenowa przy współudziale Z. Florczak, przykłady oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955.
6. J. Trzynadlowski, Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983.
7. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: