Gramatyka funkcjonalna języka polskiego WH-FP-M-II-1-GFJP
Zajęcia z gramatyki funkcjonalnej języka polskiego to analiza i opis jego struktury w aspekcie funkcjonalnym. Na podstawie praktycznej i teoretycznej (gramatyka opisowa, historyczna, kultura języka) znajomości struktury języka polskiego studenci analizują, opisują, uogólniają, precyzują i formułują (na różne sposoby) wiedzę o polszczyźnie przydatną w procesie jej nauczania, głównie jako języka obcego. Opis struktury języka jest dzięki temu "przekładany" na pokazanie funkcji i celów kategorii gramatycznych (od "jak" do "po co").
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP2_W11: student zna strukturę języka polskiego w ujęciu funkcjonalnym, potrafi powiązać wiedzę w takim ujęciu z opisem akademickim, zna rozmaite warianty opisu funkcjonalnego elementów struktury polszczyzny
FP2_U09: student potrafi samodzielnie analizować zagadnienia gramatyczne w ujęciu funkcjonalnym, znajdować dla nich realizacje tekstowe i sposoby opisu przydatne w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego
FP2_K06: student jest gotów do wykorzystania wiedzy o strukturze polszczyzny w ujęciu funkcjonalnym w trakcie nauczania języka polskiego jako obcego, jest przygotowany do stosowania różnych opisów funkcjonalnych elementów języka polskiego podczas procesu dydaktycznego, jest w stanie przekazywać umiejętności w tym zakresie innym osobom uczącym języka polskiego
Praca związana z zajęciami polega na:
- udziale w zajęciach,
- aktywnym i kreatywnym uczestnictwie w zajęciach,
- samodzielnych poszukiwaniach i analizie materiałów językowych,
- przygotowaniu pracy zaliczeniowej.
Kryteria oceniania
Ocena z zajęć (zaliczenie zajęć) to ocena stopnia opanowania funkcjonalnego opisu struktury elementów składowych języka polskiego, znajdowania trafnych przykładów użycia tych struktur i gotowości, by przekazać tę wiedzę uczącym się polskiego jako obcego oraz innym lektorom, a także przygotowanie krótkiej pracy pisemnej dotyczącej jednego (wybranego) zagadnienia gramatycznego w ujęciu funkcjonalnym
Ocenianiu ciągłemu podlegają: działania studentów w trakcie zajęć oraz przygotowywanie się studentów do zajęć (wiedza, kojarzenie faktów językowych, materiały ilustracyjne).
Literatura
Dostępne współczesne opracowania akademickie gramatyki języka polskiego (różne).
Z. Kaleta, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Kraków 1999.
L. Madelska, Discovering Polish. A learner's grammar, Kraków 2010.
L. Madelska, Prakticzeskaja grammatika pol'skogo jazyka, Kraków 2012.
M. Foland-Kugler, Zwięzła gramatyka języka polskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: