Redagowanie publikacji WH-FP-M-I-3-RedPubl
Celem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności przygotowania tekstu do publikacji. Omówione zostaną normy wydawnicze ustalone na podstawie praktyki redakcyjno-edytorskiej, a także sprawy związane z kompozycją tekstu, stylistyką, normą językową, ortograficzną, interpunkcyjną.
Zajęcia, w znacznej mierze, mają charakter warsztatów, podczas których studenci pracować będą na tekstach zróżnicowanych gatunkowo. Zakres poruszanych zagadnień obejmie następujące tematy:
- Edytorska kompozycja tekstu, czytanie redaktorskie a intencje autora
- Porządek pracy nad publikacją
- Redakcja a korekta
- Zasady stosowania wybranych znaków pisarskich: słownych, cyfrowych, symbolicznych, itp.
- Poprawne stosowanie znaków wewnątrzwyrazowych i międzywyrazowych
- Błędy językowe w tekście (stylistyczne, gramatyczne, leksykalne)
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
-zna i rozumie terminologię edytorstwa praktycznego;
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego
- potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi.
-potrafi współdziałać w grupie, biorąc udział w procesie wydawniczym
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu wydawcy czy redaktora.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą Student:
ma szeroką wiedzę z zakresu podstawowych teorii reagowania tekstu oraz przygotowania tekstu (także tekstu będącego tłumaczeniem) do publikacji. Posiada klarowną znajomość reguł kompozycyjnych i stylistycznych tekstu.
umiejętność posługiwania się podstawowymi zasadami metodologii przygotowania tekstu do publikacji.
Ma pełną świadomość dylematów moralnych i etycznych, wynikający z wykonywania zawodu redaktora językowego oraz redaktora prowadzącego publikację.
Na ocenę dobrą Student:
ma dobrą wiedzę z zakresu podstawowych teorii reagowania tekstu oraz przygotowania tekstu (także tekstu będącego tłumaczeniem) do publikacji. Posiada dobrą znajomość reguł kompozycyjnych i stylistycznych tekstu.
umiejętność posługiwania się podstawowymi zasadami metodologii przygotowania tekstu do publikacji.
Ma częściową świadomość dylematów moralnych i etycznych, wynikający z wykonywania zawodu redaktora językowego oraz redaktora prowadzącego publikację.
Na ocenę dostateczną Student posiada:
ma podstawową wiedzę z zakresu podstawowych teorii reagowania tekstu oraz przygotowania tekstu (także tekstu będącego tłumaczeniem) do publikacji. Posiada klarowną znajomość reguł kompozycyjnych i stylistycznych tekstu.
Ma podstawową umiejętność posługiwania się podstawowymi zasadami metodologii przygotowania tekstu do publikacji.
Wykazuje ograniczoną świadomość dylematów moralnych i etycznych, wynikający z wykonywania zawodu redaktora językowego oraz redaktora prowadzącego publikację.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: