Problemy edytorskie literatury XIX i XX wieku WH-FP-M-I-3-PrEdLit
Ćwiczenia wprowadzają w filologię i w przygodę lektury rękopisu, w interpretację filologiczną dzieła oglądanego z perspektywy autografu i specyfiki skryptoriów pisarzy i poetów XIX i XX wieku. Zajęcia dostarczają narzędzi do krytycznej lektury edycji oraz do świadomie prowadzonej interpretacji filologicznej dzieła literackiego.
Zajęcia służą wtajemniczeniu w sferę procesu twórczego i tworzenia sztuki, odsłonięciu specyfiki kultury rękopisu i kultury druku, ze szczególnym uwzgędnieniem rzemiosła edytorskiego i problemów, z jakim się mierzy.
Program ćwiczeń opiera się na analizie rozstrzygnięć edytorskich, sposobach budowania komentarza naukowego.
Ćwiczenia mają charakter detektywistyczny, gdyż autografy skrywają w sobie tajemnice - trudne częstokroć do rozwiązania i odsłonięcia w edycjach.
Zajęcia wprowadzają w przygodę lektury manuskryptów i rozpoznań edytorskich. Sztuka czytania jest sztuką myślenia również tekstologicznego, a przyjemność lektury manuskryptu, a także dzieła w druku (w edycji) może być źródłem odpowiedzi na kluczowe pytania odnoszące się się sensu tekstu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna na poziomie zaawansowanym pojęcia, teorie i zasady postępowania, stosowanego w edytorstwie naukowym w
odniesieniu do tekstów XIX- i XX-wiecznych.
Student potrafi samodzielnie analizować proces przygotowania publikacji krytycznej XIX- i XX-wiecznej.
Student potrafi samodzielnie rozwijać swoje kompetencje. edytorskie, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach modułu kształcenia
edytorskiego.
Student jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji edytorskiego modułu kształcenia literaturoznawczego przy planowaniu i działalności zawodowej i inspirowaniu aktywności na rzecz środowiska społecznego.
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności)
2. aktywny udział w zajęciach
3. przygotowanie projektu multimedialnego pt. Mój sonet Adama Mickiewicza: od autografu do edycji. Termin złożenia zostanie ustalony ze Studentami.
Ocena bardzo dobra: aktywny udział w zajęciach, obecność (dopuszczalne dwie nieobecności), ocena bardzo dobra za projekt.
Ocenę dobra: aktywny udział w zajęciach, obecność (dopuszczalne dwie nieobecności), ocena bardzo dobra za projekt.
Ocena dostateczna: aktywny udział w zajęciach, obecność (dopuszczalne dwie nieobecności), ocena dostateczna za projekt.
Ocena niedostateczna - Student nie spełnił wymogów zaliczenia zajęć (obecność na zajęciach, wykonanie projektu na minimum ocenę dostateczną)
Dodatkowa aktywność: wprowadzenie do dyskusji, omówienie problemu szczegółowego - mogą podnieść ocenę semestralną.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: