Edycje cyfrowe z elementami kodowania WH-FP-M-I-3-ECEK
Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników zajęć z rudymentarną wiedzą na temat naukowych edycji cyfrowych oraz podstaw procesu projektowania i tworzenia wybranych elementów takich edycji; poznanie i umiejętności obsługi edytora XML i tworzenie podstawowego dokumentu zgodnego ze standardem Text Encoding Initiative (TEI).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza
Student zna podstawowe pojęcia związane z językiem XML, w szczególności te związane ze standardem Text Encoding Initiative; rozpoznaje główne teorie edytorstwa naukowego XX w.; zna zasady tworzenia semantycznego opisu dokumentu w języku XML TEI.
umiejętności
Student potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych w zakresie obsługi edytora XML i tworzenia dokumentów bardziej rozbudowanych strukturalnie; wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach zajęć potrafi znaleźć źródła wiarygodnej informacji, materiały szkoleniowe i poradniki.
kompetencje
Student jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas zajęć przy planowaniu działalności zawodowej jako twórca cyfrowych edycji naukowych i aktywności na rzecz środowiska społecznego.
Kryteria oceniania
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje Student, który:
- doskonale zna podstawowe pojęcia związane z językiem XML, w szczególności te związane ze standardem TEI, rozpoznaje główne teorie edytorstwa naukowego XX w. i potrafi je scharakteryzować; potrafi tworzyć poprawny semantyczny opis podstawowego dokumentu w języku XML TEI;
- bardzo dobrze orientuje się w elektronicznych źródłach wiedzy i bardzo dobrze wykorzystuje je do doskonalenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania języka XML do tworzenia cyfrowych edycji naukowych;
- jest w pełni gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce zawodowej.
Ocenę dobrą otrzymuje Student, który:
- dobrze zna podstawowe pojęcia związane z językiem XML, w szczególności te związane ze standardem TEI, rozpoznaje większość głównych teorii edytorstwa naukowego XX w. i potrafi je ogólnie scharakteryzować; potrafi tworzyć poprawny semantyczny opis dokumentu w języku XML TEI;
- dobrze orientuje się w elektronicznych źródłach wiedzy i wykorzystuje je do doskonalenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania języka XML do tworzenia cyfrowych edycji naukowych;
- jest w gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce zawodowej.
Dostateczną ocenę otrzymuje Student, który:
- zna niektóre podstawowe pojęcia związane z językiem XML, w szczególności te związane ze standardem TEI, rozpoznaje część głównych teorii edytorstwa naukowego XX w., ale nie zawsze potrafi je scharakteryzować; ma problemy ze stworzeniem poprawnego semantycznego opis dokumentu w języku XML TEI;
- posiada ogólną orientację w elektronicznych źródłach wiedzy i wykorzystuje je do doskonalenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania języka XML do tworzenia cyfrowych edycji naukowych;
- nie jest w pełni gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce zawodowej, ale posiada dostateczną wiedzę, by odpoowiednio podnieść poziom swoich kompetencji we własnym zakresie.
Literatura
A Lexicon for Scholarly Editing: https://lexiconse.uantwerpen.be.
Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet - Nowe Media - Kultura 2.0, red. A. Radomski, R. Bomba, Lublin 2013, dostęp online: https://sbc.org.pl/publication/82090.
A Companion to Digital Humanities, red. S. Schreibman, R. Siemens, J. Unsworth, Malden 2004, dostęp online: http://www.digitalhumanities.org/companion/.
A Companion to Digital Literary Studies, red. S. Schreibman, R. Siemens, Oxford 2008, dostęp online: hhttp://www.digitalhumanities.org/companionDLS/.
A New Companion to Digital Humanities, red. S. Schreibman, R. Siemens, J. Unsworth, Chichester 2016.
E. Pierazzo. Digital Scholarly Editing: Theories, Models and Methods, 2014; dostęp online: https://hal.univ-grenoble-alpes.fr/hal-01182162/document.
Digital Scholarly Editing. Theories and Practices, red. M.J. Driscoll, E. Pierazzo, Cambridge 2016, dostęp online: https://www.openbookpublishers.com/books/10.11647/obp.0095.
L. Burnard, Czym jest Text Encoding Initiative?, tłum. J. Bilińska, Warszawa 2015, dostęp online: https://www.delab.uw.edu.pl/raporty/czym-jest-text-encoding-initiative/
Ł. Cybulski, Krytyka tekstu na rozdrożach. Anglo-amerykańska teoria edytorstwa naukowego w drugiej połowie XX w., Warszawa 2017.
https://tei-c.org
"Digital Scholarship in the Humanities": https://academic.oup.com/dsh.
"Digital Humanities Quarterly": http://www.digitalhumanities.org/dhq/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: