Teorie komunikowania masowego – wstęp do zagadnienia WH-FP-M-I-2-TKM
ZAGADNIENIA:
1. Komunikowanie masowe – definicja i charakterystyka procesu;
2. Funkcja i zróżnicowanie mediów masowych;
3. Wokół teorii komunikowania masowego (wybrane zagadnienia)
4. Koncepcje „publiczności” mediów masowych;
5. Komunikowanie masowe w kontekście badań kulturowych i teorii cywilizacji;
6. Język w mediach masowych;
7. Masmedia i kształtowanie obrazu świata;
8. Hiperrzeczywistość, symulakry, rzeczywistość wirtualna a przekaz medialny;
9. Tabloidyzacja mediów;
10. Infotainment
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student posiada wiedzę na temat:
- funkcji, typów, sposobów i efektów komunikowania masowego;
- podstawowych zagadnień i problemów z zakresu teorii komunikowania masowego.
Ponadto student rozpoznaje komunikację masową - jej funkcje oraz cechy językowe.
Literatura
1. Baran S., Davies D, Teorie komunikowania masowego, Kraków 2007
2. Bauer Z. (2010), „Twój głos w Twoim domu”: cztery typy tabloidyzacji, „Oblicza komunikacji”, 2010, nr 3, s. 37-47.
3. Bugajski M., Kultura tabloidów a język, „Oblicza komunikacji”, 2010, nr 3, s. 65-73.
4. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa, 2004.
5. Fleischer M., Komunikacja – jak to jest? Konstruktywistyczne ujęcie komunikacji, https://open.icm.edu.pl/server/api/core/bitstreams/dd52ac41-a3f5-448a-b5a1 345d3c2a6423/content
6. Fleischer, Media w perspektywie konstruktywizmu, „2K – Kultura i Komunikacja”, 2005, s. 10-33.
7. Habrajska G., Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, 2005, 7/2, s. 91-126.
8. Leszczak O., Infotainment: informacja – rozrywka – manipulacja (stereotypy kulturowe i językowe społeczeństwa informacyjno-konsumpcyjnego), [w:] Książka. Biblioteka. Informacja. Między podziałami a wspólnotą, Kielce 2007, s. 447-461.
9. Leszczak O., Stereotypy etnicznych obrazów świata w aspekcie typologii 10. cywilizacji: metodologiczne zalążki badania kontrastywnego, Katowice, 2014.
Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: