Problemy edytorskie literatury staropolskiej i oświeceniowej WH-FP-M-I-2-ProbEd
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studenta z zasadami przygotowania edycji krytycznej dzieła literackiego twórców doby staropolskiej i oświeceniowej z uwzględnieniem różnego rodzaju problemów edycji tekstów dawnych. Podczas zajęć student zdobędzie umiejętność opracowania językowego edycji krytycznej dzieła literackiego twórców literatury dawnej i oświeceniowej (transkrypcja tekstu i zasady transkrypcji), przygotowania aparatu krytycznego, opisu źródeł, objaśnień do edycji, słowników.
Treści merytoryczne:
1. Zajęcia wprowadzające. Omówienie programu, zasad zaliczenia przedmiotu oraz kryteriów oceniania.
2. Edytorstwo naukowe, wydanie krytyczne - próba definicji.
3. Historia edytorstwa naukowego w Polsce.
4. Wybór podstawy wydania jako problem edytorski.
5. Transkrypcja tekstu dawnego i zasady transkrypcji. Przypadek pierwszy: starodruk, poezja.
6. Transkrypcja tekstu dawnego i zasady transkrypcji. Przypadek drugi: starodruk, proza.
7. Transkrypcja tekstu dawnego i zasady transkrypcji. Przypadek trzeci: rękopis.
8. Aparat krytyczny: definicja, funkcje, znaczenie. Kategoria błędu w znaczeniu edytorskim.
9. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania. Przypadek pierwszy: dwa warianty tekstu (poezja).
10. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania. Przypadek drugi: dwa warianty tekstu (proza).
11. Aparat krytyczny. Przypadek trzeci: jeden przekaz.
12. Objaśnienia i słowniki w edycji krytycznej jako problem edytorski.
14. Przygotowanie edycji krytycznej - zajęcia praktyczne, cz. 1.
15. Przygotowanie edycji krytycznej - zajęcia praktyczne, cz. 2.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Zajęcia wprowadzające. Omówienie programu, zasad zaliczenia przedmiotu oraz kryteriów oceniania. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
FP1_W13
Student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady przygotowania edycji krytycznej dzieła literackiego twórców literatury dawnej i oświeceniowej
FP1_W14
Student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady opracowania językowego edycji krytycznej dzieła literackiego twórców literatury dawnej i oświeceniowej.
FP1_U08
wykorzystując zdobytą wiedzę z zakresu edytorstwa i tekstologii tekstów dawnych student potrafi przygotować edycję krytyczną twórców dobry staropolskiej i oświeceniowej z uwzględnieniem wszystkich komponentów tego typu wydania (aparat naukowy)
potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji w zakresie tworzenia tego typu wydań
FP1_K05
jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności z zakresu edytorstwa i tekstologii tekstów dawnych zdobytych podczas realizacji
modułu edytorskiego przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego
Opis ECTS:
- aktywność podczas zajęć – 30 godzin
- przygotowanie do zajęć – 15 godzin
- przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin
Łącznie 60 godzin = 2 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest złożenie pracy pisemnej w wersji elektronicznej w formacie MS WORD (za pośrednictwem uczelnianej skrzynki pocztowej) stanowiącej, próbę edycji krytycznej wybranego utworu staropolskiego lub oświeceniowego. Praca powinna zostać złożona najpóźniej 04.02.2022.
W procesie oceny szczegółowej weryfikacji zostaną poddane wszystkie elementy edycji:
- wprowadzenie do lektury (poprawność merytoryczna, stylistyczna);
- wybór podstawy wydania;
- transkrypcja tekstu;
- zasady transkrypcji;
- wykazy znaków i skrótów przyjętych w edycji;
- opis źródeł;
- aparat krytyczny;
- objaśnienia;
- słowniki.
Na ocenę bardzo dobrą student doskonale zna współczesne koncepcje wyboru podstawy wydania dzieł pisarzy dawnych oraz terminologię z zakresu edytorstwa naukowego dotyczącą podstawy tekstowej. Bardzo dobrze dokonuje kolacjonowania tekstu i tworzy aparat krytyczny. Wymienia wszystkie zjawiska językowe podlegające modernizacji w procesie transkrypcji tekstu dawnego oraz zjawiska językowe niepodlegające takiej modernizacji. Doskonale formułuje zasady transkrypcji. Bardzo dobrze rozpoznaje błędy edytorskie, wymienia ich rodzaje, tworzy dokumentację krytyki tekstu w formie aparatu krytycznego. Doskonale objaśnia niezrozumiałe passusy tekstu, konteksty historyczne, kulturowe, a także wskazuje similia i objaśnia słowa archaiczne.
Na ocenę dobrą student zna większość współczesnych koncepcji wyboru podstawy wydania dzieł pisarzy dawnych oraz terminologię z zakresu edytorstwa naukowego dotyczącą podstawy tekstowej. Dobrze dokonuje kolacjonowania tekstu i tworzy aparat krytyczny. Wymienia większość zjawisk językowych podlegające modernizacji w procesie transkrypcji tekstu dawnego oraz zjawiska językowe niepodlegające takiej modernizacji. Dobrze formułuje zasady transkrypcji. Rozpoznaje większośc błędów edytorskich, wymienia ich rodzaje, dobrze tworzy dokumentację krytyki tekstu w formie aparatu krytycznego. Objaśnia większość niezrozumiałych passusów tekstu, konteksty historyczne, kulturowe, a także wskazuje większość similiów i objaśnia słowa archaiczne.
Na ocenę dostateczną student podstawowo zna współczesne koncepcje wyboru podstawy wydania dzieł pisarzy dawnych oraz terminologię z zakresu edytorstwa naukowego dotyczącą podstawy tekstowej. Dokonuje w formie podstawowej kolacjonowania tekstu i tworzy aparat krytyczny. Wymienia podstawowe zjawiska językowe podlegające modernizacji w procesie transkrypcji tekstu dawnego oraz zjawiska językowe niepodlegające takiej modernizacji. W stopniu dostatecznym formułuje zasady transkrypcji. Podstawowo rozpoznaje błędy edytorskie, wymienia ich rodzaje, tworzy dokumentację krytyki tekstu w formie aparatu krytycznego. W stopniu dostatecznym objaśnia niezrozumiałe passusy tekstu, konteksty historyczne, kulturowe, a także wskazuje similia i objaśnia słowa archaiczne.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: