KN - Dydaktyka przedmiotowa. Metodyka nauczania literatury polskiej: szkoła podstawowa WH-FP-KN-DydPrz-Z
Treści merytoryczne:
1/ Charakterystyka polskiego systemu oświatowego po 1989 roku.
2/ Rola i znaczenie polonistyki w czterech modułach kształcenia oświatowego ( blaski i cienie nowej podstawy programowej z 2012 roku).
3/ Nauczyciel pożądany w polskiej szkole.
4/ Analiza podstawy programowej w szkole podstawowej po 2008 roku.
5/ Przegląd podstawowych metod nauczania na lekcjach języka polskiego. (2 spotkania).
6/ Metody aktywizujące w polskiej szkole na tle osiągnięć dydaktyki w innych państwach. (2 spotkania).
7/ Zalety metod dramowych na lekcjach języka polskiego.
8/ Zagadnienia przekładu intersemiotycznego na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej.
9/ Warsztat organizacyjny nauczyciela polonisty w szkole.
10/ Omówienie podręczników szkolnych pod względem merytorycznym i edytorskim.
12/ Hospitacje wybranych lekcji we wskazanych placówkach (2 spotkania).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
a/ obecność na zajęciach (można opuścić dwa spotkania)
b/ lektura zalecanych tekstów i udział w dyskusji merytorycznej
c/ przygotowanie pracy semestralnej
d/ opracowanie konspektów lekcji
Każde spotkanie składa się z krótkiego wykładu, dyskusji na temat przewodni i omówienia materiałów szkolnych (np. sprawdzanie wypracowań, testów i konspektów zajęć z konkretnych szkół).
Praktyki zawodowe
Obowiązkowe praktyki nauczycielskie w szkołach podstawowych w wymiarze określonym w regulaminie praktyk studenckich na WNH UKSW
Literatura
1/ S. Rofley, Jak przetrwać w szkole?, Warszawa 2008
2/ R. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1994
3/ B. Dyduch, Miedzy słowem a obrazem, Kraków 2007
4/ A. Dziedzic, Drama na lekcjach języka polskiego, Warszawa 1995
5/ B. Way, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1997
6/ Z. Uryga, Godziny polskiego, Warszawa-Kraków 1996
7/B. Chrząstowska, Lektura i poetyka, Warszawa 1987
8/ R. Handke, O czytaniu, Warszawa 1984
9/ W.Dynak, Lektura w szkole. Z zagadnień komunikacji literackiej, Wrocław 1978
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: