Wybrane problemy metodologii badań literackich WH-FP-K-WPMBL
Treści merytoryczne:
I. Metody badań literatury w starożytności i w czasach nowożytnych do przełomu antypozytywistycznego (poetyki normatywne, krytyka literacka, filozofia).
II. Przełom antypozytywistyczny. Kierunki poietocentryczne: Dilthey i humanistyka; Bergson i bergsonizm; „Czterej muszkieterowie” NRF; Ekspresjonizm Crocego; Psychoanaliza; Krytyka tematyczna; Personalizm; Literatura a chrześcijaństwo;
III. Kierunki ergocentryczne: Formalizm rosyjski; badania teoretycznoliterackie w Polsce w XX wieku w okresie do II wojny światowej; fenomenologia literatury Romana Ingardena; semiotyka;
IV. Przełom postmodernistyczny. Dekonstrukcjonizm. Inne wsółczesne trendy metodologiczne.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student zna dzieje refleksji teoretycznej nad literaturą, której nabył w trakcie słuchania wykładu oraz czytania wskazanych przez prowadzącego lektur - ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy o głównych kierunkach badań literackich w XX w. Umie scharakteryzować poznane szkoły badawcze oraz posiada wiedzę o ich głównych przedstawicielach.
Potrafi zastosować nabytą wiedzę w swoich studiach, zwłaszcza w pracy magisterskiej. Posiada umiejętność krytycznej oceny dorobku poszczególnych szkół metodologicznych oraz wyboru właściwej metody badawczej dla zagadnienia, którym się zajmuje.
Kryteria oceniania
Metoda pracy:
Wykład (prowadzony bez ćwiczeń z tego przedmiotu) – 2 godziny tygodniowo dla IV r. studiów stacjonarnych.
Student przychodzi na wykład po zapoznaniu się z obowiązującą do danego wykładu lekturą obowiązkową, która jest komentowana, interpretowana i wprowadzana w szerszy kontekst.
Egzamin na zakończenie roku. Obowiązuje znajomość: 1) treści wykładu oraz wybranych przez prowadzącego lektur; 2) podstawowych omówień i antologii głównych kierunków metodologicznych XX wieku w kręgu badań euroamerykańskich; 3) wiedza o głównych przedstawicielach wspomnianych kierunków metodologicznych.
Literatura
S. Skwarczyńska, Kierunki badań literackich. Od romantyzmu do połowy XX wieku. Warszawa: PWN 1984.
Teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. S. Skwarczyńska. T. 2: Od przełomu antypozytywistycznego do roku 1945, cz. 1-5: Kraków: WL 1966-1986.
H. Markiewicz, Polska nauka o literaturze. Warszawa: PWN 1981. Wyd. 2 1985 (rozdziały o polskiej teorii literatury).
H. Markiewicz, Zakres i kierunki współczesnych badań literackich, [w:] Tenże, Główne problemy wiedzy o literaturze. Kraków: WL 1964 i nast. [Też:] Tenże, Prace wybrane, T. 3: Kraków 1996, Universitas.
H. Markiewicz, Rzut oka na współczesną teorię badań literackich za granicą, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą., oprac. H. Markiewicz. Kraków: WL 1976. T.1.
Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia., oprac. H. Markiewicz. Kraków: WL 1976. T.1-3. Wyd. 2 Kraków: WL 1992. T. 1-4.
Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, Red. H. Markiewicz, M. Głowiński. Kraków: WL 1976.
Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa: PWN 1996.
Literatura, teoria, metodologia, Red.: D. Ulicka. Warszawa: WDWP UW 1998.
Po strukturalizmie. Współczesne badania teoretycznoliterackie, oprac. R. Nycz. Wrocław: Ossolineum 1992.
R. Nycz, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze. Warszawa 1993.
Postmodernizm. Antologia przekładów.
A. Burzyńska, M. P. Markowski: Teorie literatury XX wieku. Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: