Wprowadzenie do estetyki WH-FP-K-WDE
Treści merytoryczne:
- dzieło sztuki słowa i jego natura (estetyczny punkt widzenia);
-sztuka słowa pośród innych sztuk;
-estetyka i wartościowanie w estetyce (przedmiot badań, wzajemne relacje między aksjologią i estetyką);
-zagadnienie piękna;
-zagadnienie arcydzieła;
-kategorie estetyczne;
-problem przeżycia estetycznego.
Metody oceny:
kolokwium zaliczeniowe (pisemne), aktywność na zajęciach (dyskusje, opracowanie i przedstawienie osobnych problemów, prowadzenie dyskusji...)
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Uczestnik zajęć:
1. Ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu estetyki literackiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont.
2. Zna na poziomie rozszerzonym terminologię estetycznoliteracką z zakresu wiedzy o kulturze.
3. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze literaturoznawstwa, wraz z ich terminologią; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tych zakresach i kierunkach rozwoju.
4.Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne.
5. Posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich systematyzowania.
6. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, podejmując różnorodne zadania.
7. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe swoje życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.
Punktacja ECTS 2 punkty
30 godzin - udział w zajęciach;
30 godzin - przygotowanie się do zajęć.
Literatura
A.B. Stępień, Propedeutyka estetyki, Lublin 1986.
R.Ingarden, Wybór pism estetycznych, oprac.i wstęp; A.Tyszczyk, Kraków 2005 (również znajomość wstępu).
S.Szuman, Wybór pism estetycznych, Kraków 2008 (stąd: O kunszcie i istocie poezji lirycznej).
W.Stróżewski, Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków 2002.
W.Sołowjow, Wybór pism, t.3., Poznań 1988 (stąd: Ogólny sens sztuki);
H.G. Gadamer, Aktualność piękna, Warszawa 1991.
Lektury uzupełniające:
E. Basara-Lipiec, Arcydzieło. Teoria i rzeczywistość, Warszawa 1997.
P. Evdokimov, Sztuka ikony. Teologia piękna, Warszawa 1999.
E. Borowiecka, Poznawcza wartość sztuki, Lublin 1986.
W. Juszczak, Fragmenty. Szkice z teorii i filozofii sztuki, Warszawa 1995.
M. Gołaszewska, Estetyka współczesności, Kraków 2001.
Ks. J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, Kraków 2004.
W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć...
R.M. Rilke, Druga strona natury. Eseje, listy i pisma o sztuce, tłum. T. Ososiński, Warszawa 2010.
R.M. Rilke, O poezji i sztuce z pism pośmiertnych, tłum. B.Antochewicz, Wrocław 1995.
S. Weil, Świadomość nadprzyrodzona. Wybór myśli, przeł A. Olędzka-Frybesowa, Warszawa 1999 (stąd rozdz.: Piękno).
C.Norwid, Pisma wszystkie, red.J.W.Gomulicki (stąd fragmenty dot. sztuki, artysty, arcydzieła...).
B. Kuczera-Chachulska, Między estetyką a etyką. Jeszcze o "Aktorze" Norwida, w: tejże: Norwida "przypowieść o pięknem" i inne szkice z pogranicza genologii i estetyki, Warszawa 2009.
Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena, red. A.J. Nowak, L. Sosnowski, Kraków 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: